Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2018 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były wyższe o 2,4% w porównaniu do maja oraz o 5,4% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Natomiast liczba transakcji w czerwcu 2018 r. była o 1% niższa niż rok wcześniej, ale o prawie 3% wyższa niż miesiąc wcześniej, kiedy było więcej dni świątecznych i związane z nimi dwa długie weekendy.
W czerwcu ważnym wydarzeniem było rozpoczęcie mundialu, któremu towarzyszyły intensywne kampanie promocyjne wielu produktów i marek. Jednak z powodu słabego występu polskiej drużyny wpływ tego sportowego wydarzenia na sprzedaż w sklepach małoformatowych nie był tak duży, jak można byłoby tego oczekiwać. Jak pokazują dane CMR, wyraźny wzrost sprzedaży piwa można było wprawdzie zaobserwować w dniu, kiedy Polacy grali swój pierwszy mecz, jednak już kolejne zmagania naszej reprezentacji nie przełożyły się na znaczące zmiany sprzedaży tej kategorii. W efekcie wartość sprzedaży piwa w całym czerwcu br. była tylko o 1% wyższa niż w maju (kiedy konsumpcji piwa sprzyjały wysokie temperatury i duża liczba wolnych dni). Znacznie większy wzrost (o 12% w ujęciu miesięcznym) odnotowały chipsy, przy czym szczyt sprzedaży tej kategorii przypadał na dzień meczu Polski z Senegalem (wydatki na tę kategorię wzrosły wówczas z dnia na dzień o 160%). Kolejne mecze również wiązały się ze zwiększonym popytem na chipsy, ale wartość ich sprzedaży była już dużo niższa (odpowiednio o 25% i 60%) niż w dniu pierwszego meczu.
Z danych CMR wynika, że w czerwcu klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali m.in. na lody (wzrost o 16%), napoje (głównie gazowane, energetyzujące oraz wody), a także na produkty mleczne, takie jak kefiry i maślanki. Niskie ceny owoców sezonowych zachęcały do robienia przetworów, dlatego wartość sprzedaży cukru żelującego była o 160% wyższa niż rok wcześniej, a sprzedaż spirytusu, niezbędnego do produkcji domowych nalewek, wzrosła o 60%. Pod koniec czerwca lepiej zaczęły się sprzedawać również ocet oraz przyprawy używane do konserwowania warzyw.
Jak pokazują dane CMR, w czerwcu 2018 r. średnia wartość transakcji wyniosła 13,72 zł – niemal tyle samo co w maju 2018 r. i aż o 6,7% więcej niż w czerwcu 2017 r. Na duży wzrost średniej wartości koszyka w ujęciu rok do roku wpłynęły zarówno wyższe ceny żywności, jak też rosnąca liczba opakowań na paragonie.