Do 8% więcej zapłacą konsumenci za przedświąteczne zakupy

Detal/Hurt

Do 8% więcej zapłacą konsumenci za przedświąteczne zakupy

31 marca 2021

Do Świąt Wielkanocnych pozostało tylko kilka dni. Przed klientami sklepów ostatnie, niezbędne zakupy. Niezależnie od tego, gdzie konsumenci nabywają produkty, wygląda na to, że w tym roku na świąteczne sprawunki przyjdzie im wydać więcej niż przed rokiem.

Eksperci ASM Sales Force Agency co miesiąc analizują ceny 40 wybranych produktów z 10 grup asortymentowych. Badanie prowadzone jest w 11 sieciach handlowych. Ponieważ analizie poddawane są te same produkty od wielu miesięcy, zebrane dane, w wiarygodny sposób obrazują trendy i tendencje na rynku. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® wynika, że tegoroczne Święta Wielkanocne będą droższe niż przed rokiem. Grupa analizowanych produktów z najniższymi dostępnymi cenami zdrożała w lutym o ponad 8% wobec ubiegłego roku. Gdyby wziąć pod uwagę najwyższe ceny tych produktów, to taki koszyk maksymalny był tańszy od ubiegłorocznego o zaledwie 0,2%. W największym stopniu, bo o ponad 6% wzrosły ceny w przypadku zakupów w sklepach internetowych. To może oznaczać, że Polacy coraz częściej robią zakupy spożywcze przez Internet. W czasie pandemii taka zmiana preferencji klientów wydaje się zrozumiała, to naturalne, że część z nas obawia się wizyty w sklepie i dlatego decyduje się na złożenie zamówienia online. Zwiększony popyt na tego rodzaju usługi wpływa na wzrost cen, ale także stymuluje rozwój tego kanału sprzedaży oraz uruchamianie kolejnych sklepów tego typu.

Jakie produkty podrożały najbardziej a które staniały?

Największy, bo aż 12-procentowy wzrost cen odnotowano w grupie napojów. Z uwagi na to, że do tej kategorii należą również napoje słodzone oraz energetyczne, to zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wzrost ten wynika z wprowadzenia tzw. podatku cukrowego. Z kolei w największym stopniu staniały mrożonki, chemia i produkty sypkie. Spadek cen w skali roku wyniósł w tej grupie od 5 do 8%. W dobie pandemii i kolejnych ogłaszanych lockdownów, produkty w tych kategoriach cieszą się większym popytem, co wśród konkurujących ze sobą sklepów wymusiło obniżkę ich cen.

Sklepy walczą o klientów ceną

Analitycy ASM Sales Force Agency w ostatnich miesiącach obserwują systematyczny wzrost cen. Jeśli spojrzymy na ceny minimalne wybranych do badania produktów, to w skali roku wzrosły one znacząco, bo ponad 8%. Ceny maksymalne z kolei spadły, ale bardzo niewiele, bo tylko o 0,2%. Średnia wartość takiego koszyka wzrosła w skali roku, ale relatywnie niewiele, co oznacza, że sieci handlowe w jeszcze większym stopniu walczą o klientów, prowadząc aktywną politykę cenową. W ostatnich dniach obserwujemy wiele akcji promocyjnych na wybrane produkty spożywcze, potrzebne do przygotowania świąt. Widać, że sieci handlowe walczą o uwagę klientów zarówno w placówkach stacjonarnych jak i w Internecie. Jak ta cenowa konkurencja wpłynie na nasze portfele? Dokładne dane po analizie danych z całego marca oraz początku kwietnia poznamy za kilkanaście dni.