Walka o klienta trwa w najlepsze. Nic dziwnego – bardzo szeroki wybór produktów i usług, który jest dostępny na współczesnym rynku wymusza na markach konkurowanie o uwagę konsumentów. W kontekście nowych metod pozyskiwania klientów prym zdecydowanie wiedzie Internet, który daje marketingowcom do wyboru zróżnicowany wachlarz narzędzi, często bardzo skutecznych. Jednym z nich jest retargeting. Jak zdefiniować to pojęcie? Dlaczego retargeting ma dzisiaj tak duże znaczenie w marketingu? Podpowiadamy!
Co to jest retargeting?
Retargeting to termin zamiennie używany z remarketingiem (warto jednak zaznaczyć, że część specjalistów rozróżnia te dwa pojęcia). W ten sposób określa się działania polegające na wyświetlaniu dedykowanych reklam tym użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę internetową. Takie działanie jest możliwe na przykład za pośrednictwem Google Ads, czyli systemu reklamowego Google.
Przykład? Załóżmy, że hipotetyczna pani Malinowska szuka dobrej suszarki do włosów i odwiedziła w związku z tym Twój sklep, ale ostatecznie nie zdecydowała się na zakup jakiegokolwiek modelu. Później, dzięki możliwości korzystania z plików cookie, naszej pani Malinowskiej na różnych stronach wyświetlana jest odpowiednia reklama. Po co? Wyjaśniamy dalej.
Dlaczego warto stosować retargeting?
Trudno oczekiwać, że w czasie pierwszych odwiedzin klient zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji. Możliwe, że będzie chciał jeszcze przemyśleć swoją decyzję zakupową, sprawdzić inne dostępne opcje czy porównać ceny produktów dostępnych w innych sklepach internetowych. Styczność z Twoim produktem może być po prostu pierwszym krokiem do zbadania rynku. Bardzo często do zakupu współczesny konsument potrzebuje nawet kilku punktów styku z ofertą. Co to oznacza? Możliwe, że pani Malinowska z wcześniejszego przykładu opuści Twój sklep internetowy bez zamówienia suszarki, a później zapomni, że w ogóle oglądała taki produkt. Retargeting może jej o tym przypomnieć i ostatecznie zachęcić do zakupu. Innymi słowy, retargeting jest w stanie działać, jako bodziec do dokończenia procesu zakupowego.
Retargeting ma jeszcze jedną zasadniczą zaletę: zwiększa świadomość Twojej marki. Jak? To proste: jeżeli klient natknie się na jej reklamę kilka razy, bardzo możliwe, że ostatecznie zapisze się w jego pamięci i kiedy będzie gotowy do zakupu, odwiedzi właśnie Twój sklep. Musisz jednak pamiętać, że bardzo nachalna reklama nie tylko nie przyniesie pożądanych efektów, ale może wręcz doprowadzić do sytuacji, w której poirytowany odbiorca celowo zdecyduje się na ofertę konkurencji. Wniosek? Jeden – umiar. To zresztą dotyczy wszystkich form działalności marketingowej. Przesada może być zniechęcają.
W przypadku retargetingu kluczową kwestią jest również odpowiednie targetowanie reklam. Potencjalnemu klientowi powinny być wyświetlone reklamy, które faktycznie odpowiadają jego zainteresowaniom i potrzebom. Zwróć na to uwagę projektując kampanię retargetingową. Jeżeli reklama zostanie źle stargetowana, nie przyniesie pożądanych z Twojej strony rezultatów. Optymalizacja kampanii jest ważna dla jak najlepszego wykorzystania budżetu finansowego.
Podsumowując: w czasach, w których coraz większa grupa osób aktywnie korzysta z Internetu, zaplanowanie działań retargetingowych to w przypadku wielu marek absolutna konieczność. Dzięki skutecznemu retargetingowi możesz przypomnieć konsumentom, że Twoja oferta wcześniej z jakiegoś powodu zwróciła ich uwagę i zmotywować ich do zakupów. Podstawową kwestią jest jednak właściwe stargetowanie wyświetlanych reklam.
*artykuł zewnętrzny*