Dlaczego Polacy kupują rodzime produkty?

Aktualności

Dlaczego Polacy kupują rodzime produkty?

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CBOS, najważniejszym kryterium, jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku jest ich cena i jakość. Dla niemal połowy badanych coraz większą rolę odgrywa również patriotyzm gospodarczy – kupują oni produkty rodzimego pochodzenia.

Polskie pochodzenie produktu jako kryterium wyboru wskazuje niemal połowa Polaków (46 proc.). Według badania grupa ta powiększyła się w ciągu roku o 13 proc. Ludzie kupują polskie produkty głównie z przekonania o lepszej ich jakości i dlatego, że mają poczucie pozytywnego wpływu na polską gospodarkę, kondycję przedsiębiorstw i rynek pracy. W przeważającej opinii, kupowanie polskich produktów i robienie zakupów w małych, lokalnych sklepach należących do polskich właścicieli oraz uczciwe płacenie podatków to działania pożądane, traktowane jako przejawy patriotyzmu.

Konsumentów kierujących się w codziennych zakupach rodzimym pochodzeniem produktów CBOS zapytał o powody takiego postępowania. Ich motywacje można podzielić na 2 ogólne kategorie.

Pierwsza z nich (57 proc.) obejmuje uzasadnienia odwołujące się do właściwości produktów. Przywoływano ich wysoką jakość. Respondenci podkreślali też zaufanie do producentów, większą wiedzę o produktach oraz przyzwyczajenie do marki. Do drugiej kategorii (43 proc.) CBOS zaliczył uzasadnienia związane z patriotyzmem konsumenckim, czyli przekonaniem o pozytywnym wpływie kupowania polskich produktów na krajową gospodarkę.

CBOS zapytał respondentów, czy przy wyborze danego produktu istotne jest, że towar został wyprodukowany przez polską firmę, został wyprodukowany w Polsce, firma, która go wyprodukowała płaci w Polsce podatki. Dla ponad połowy badanych (56 proc.) ważne przy podejmowaniu decyzji konsumenckich są wszystkie trzy aspekty, a dla jednej piątej (19 proc.) – żaden z nich.

Źródło: PAP

Foto: pixabay