Z ostatniego cyklicznego raportu UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych pt. “Indeks cen w sklepach detalicznych” wynika, że jeszcze w styczniu br. ceny papieru toaletowego wzrosły o 47,1%, a ręczników papierowych o 58,8% licząc rok do roku. Dlaczego tak bardzo rosną ceny tych produktów?
Produkcja papieru jest bardzo energochłonna, a to oznacza wyższe koszty produkcji. Drugim istotnym czynnikiem, który zaważył na drastycznej podwyżce cen papieru w ciągu ubiegłego roku, jest zmniejszona podaż celulozy, niezbędnej do jego produkcji i jej wyższe ceny.
Upadek w czasie pandemii największej fabryki celulozy na świecie ulokowanej w Chinach spowodował zmniejszenie dostaw. Dodatkowo producenci z USA zwiększyli import europejskiej celulozy w związku z wprowadzonym przez ten kraj embargiem na chińską. Dodatkowo od końca 2021 roku mamy najdroższe drewno w Europie, które wykorzystywane jest do jej produkcji.
Podwyżka cen polskiego drewna była wynikiem zmiany zasad sprzedaży przez Lasy Państwowe, przez co rodzimi producenci zostali postawienie w trudnej sytuacji. O tych wszystkich czynnikach wpływających na ceny produktów z celulozą mówiła już w kwietniu zeszłego roku Aneta Muskała, Prezes Stowarzyszenia Papierników Polskich w rozmowie z dziennikiem “Rzeczpospolita”.
Ponadto wojna w Ukrainie również przyczyniła się do wzrostu kosztów papieru – zablokowany został import z Rosji, Białorusi zrębek tartacznych potrzebnych do produkcji, a ich import z Ukrainy w warunkach wojny jest bardzo utrudniony.
źródło: businessinsider.com.pl