Ponad 81% konsumentów deklaruje, że robiąc zakupy, na pierwszym miejscu stawia jakość produktu (usługi), natomiast cena została wskazana przez 77,3% respondentów.
Tak wynika z badania ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku wykonanego w październiku br. na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, która organizuje Konkurs „Teraz Polska”.
W porównaniu do ubiegłego roku oba wskaźniki wzrosły – jakość o niecałe 7 punktów procentowych, a cena o ponad 8. Jako kolejne czynniki konsumenci wskazali: walory ekologiczne (26,4%), miejsce pochodzenia produktu (25,7%), opakowanie (17,3%) oraz znaki jakości zamieszczone na produkcie (14,8%).
„Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty” – czytamy w komunikacie.
Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Na pytanie: „Czy byłby Pan skłonny/ byłaby Pani skłonna zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości?” ponad 70% respondentów odpowiedziało, że tak. Blisko jedna czwarta (23,3%) nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,4% zadeklarowało, że nie zapłaci więcej za taki produkt.
„Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Od kilku lat panuje pewnego rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. Trend ten jest skutecznie wykorzystywany przez przedsiębiorców, którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Nic dziwnego, skoro aż 73,1% ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia” – wskazano także.