Digitalizacja i nowe technologie szturmem podbijają branżę handlu detalicznego. Przedsiębiorcy sięgają po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, Internetu Rzeczy i wirtualnych asystentów sprzedaży, aby ułatwić klientom zakupy zarówno w sieci, jak i sklepach stacjonarnych, a co się z tym wiąże, zwiększyć obroty firmy. Starają się również w ten sposób zrekompensować straty, jakie ponieśli w związku z wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele.
Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Comarch wśród przedstawicieli branży m.in. kosmetycznej, spożywczej, odzieżowej a także dystrybutorów urządzeń elektrycznych i sprzętów gospodarstwa domowego, prawie 65% respondentów zanotowało spadek przychodów.
Minął ponad rok od wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele. Od nowego roku działalność jest dozwolona w jedną, ostatnią, niedzielę w miesiącu. Zmiany legislacyjne przełożyły się na przychody firm działających w branży handlu detalicznego. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Comarch, dla 64% przepytanych przedsiębiorców wprowadzenie zakazu handlu w niedziele skutkowało spadkiem przychodów. Dla 27% ankietowanych zmiany w przepisach nie miały istotnego wpływu na wielkość sprzedaży, a 9% z nich zanotowało wzrost obrotów.
Klienci coraz częściej oczekują, że sklepy będą zapewniać cyfrowe usługi oraz formy płatności. Ucyfrowienie punktów handlowych jest ważne dla wszystkich grup wiekowych — tak wynika z badania Comarch i Kantar TNS, przeprowadzonego w sześciu krajach europejskich (Holandia, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Wielka Brytania i Włochy). Ponad 85% ankietowanych uważa, że w najbliższej przyszłości większość sklepów zapewni klientom usługi cyfrowe, a urządzenia mobilne zastąpią tradycyjne kasy. Czy przedstawiciele branży retail nadążają za potrzebami klientów i inwestują w nowoczesne technologie? Tylko 17% ankietowanych przedsiębiorstw wykorzystuje wirtualnego asystenta sprzedaży w sklepach internetowych, 62% planuje udostępnić taką usługę, a 21% nie widzi potrzeby.
Jak pokazują wyniki ankiety, przedsiębiorcy są świadomi z możliwości, jakie dostarczają wysokie technologie. 43% respondentów korzysta z systemów informatycznych wyposażonych w elementy sztucznej inteligencji, 39% planuje wdrożenie takich rozwiązań. 18% nie widzi korzyści z takich narzędzi.
Informatyka to nie tylko sklepy internetowe, to również wsparcie dla handlu w kanale tradycyjnym. Beacony, czyli małe nadajniki komunikujące się ze smartfonami, inteligentne oświetlenie, zbierające dane o drodze, jaką klienci pokonują podczas zakupów, czy też smart mirrors otwierają przed właścicielami ogromne możliwości. 36% ankietowanych przedsiębiorców już wykorzystują w swoich sklepach stacjonarnych urządzenia oparte o technologię Internetu Rzeczy, 38% planuje je wdrożyć. Tylko dla ¼ przepytanych takie rozwiązania nie przekładają się na rozwój biznesu.