Johnnie Walker Red Label to pierwsza marka globalna firmy Diageo, której etykieta będzie informować konsumentów na całym świecie o zawartości alkoholu i kaloryczności standardowej porcji alkoholu. Produkcja nowych etykiet na butelki najlepiej sprzedającej się szkockiej whisky na świecie rusza wczesną jesienią. Butelki z nowymi oznaczeniami trafią na półki polskich sklepów wraz z nowymi partiami towarów. Dzięki temu konsumenci będą mieli możliwość lepiej zorientować się, co kryje się w ich szklankach. Warto wiedzieć, że zmiana dotyczy bardzo dużej liczby produktów – samej tylko whisky Johnnie Walker Red Label, która jako pierwsza będzie miała zmienioną etykietę, każdego roku na potrzeby globalnego rynku produkowanych jest około 115 milionów butelek.
Standardy te zostały wprowadzone przez Diageo w oparciu o badania przeprowadzone z udziałem ponad 1500 konsumentów na całym świecie. Projekt nowej etykiety odzwierciedla preferencje klientów co do sposobu przekazywania informacji o zawartości alkoholu z zachowaniem maksymalnej czytelności. Respondenci przyznali, iż za duża ilość informacji umieszczona na etykiecie bywa zniechęcająca, w związku z czym zdarza się, że całkowicie ją ignorują. Z wszystkich krajów płynęły prośby o zmianę etykiety w taki sposób, aby zawierała najpotrzebniejsze informacje podane w przejrzystej formie. Badania wykazały ponadto, że konsumentom najbardziej zależy na danych dotyczących alkoholu (standardowa porcja, zawartość alkoholu, liczba porcji w butelce), jego kaloryczności, zawartości cukru oraz alergenów, a także danych na temat produkcji i certyfikatów potwierdzających jakość.
Opierając się na tych badaniach, a także pragnąc ułatwić klientom dotarcie do informacji na opakowaniu, firma Diageo podjęła decyzję o ujednoliceniu etykiet na produktach wszystkich swoich marek. Dodatkowo zamiast informacji pisanych małą czcionką, zastosowano tzw. ikony, które zyskały aprobatę podczas badań z udziałem grup fokusowych. Starano się zastosować najlepsze praktyki w zakresie przekazywania informacji, aby były one jednocześnie interesujące dla konsumentów.
Chief Executive Diageo, Ivan Menezes mówi: „Uważamy, iż klient powinien mieć dostęp do pełnej informacji, by móc podejmować świadome decyzje na temat konsumowanego alkoholu. Mam tu na myśli zarówno zawartość procentową alkoholu, jak i kaloryczność standardowej porcji produktu. Johnnie Walker jest jedną z naszych największych marek globalnych, co oznacza, iż za sprawą nowych etykiet miliony ludzi na całym świecie otrzymają jasne dotyczące zawartości ich szklanek. A wszystko to w formie zrozumiałej od pierwszego spojrzenia”.
W następnej kolejności, po whisky Johnnie Walker Red Label, nowe etykiety będą widoczne na: Johnnie Walker Black Label, Double Black, Gold Label Reserve, Platinum oraz Green Label. W wybranych krajach na świecie powyższe produkty w nowych opakowaniach pojawią się w pierwszej połowie 2017 roku. Butelki z nowymi oznaczeniami trafią na półki polskich sklepów w następnej kolejności, wraz z nowymi partiami towarów.
Carolyn Panzer, Director of Alcohol in Society w Diageo mówi: „Nowy wzór etykiet jest prosty, jasny i atrakcyjny – a przede wszystkim odpowiadający potrzebom konsumenta. Nie ma czegoś takiego jak odpowiedzialny drink jest tylko odpowiedzialny konsument. Dlatego też zależy nam na podawaniu informacji o zawartości alkoholu w standardowej porcji, umożliwiającej konsumentowi szybkie porównywanie tej zawartości w różnych rodzajach drinków – od piwa do Bourbona. Obecny sposób informowania na etykietach większości napojów alkoholowych nie odpowiada modelowi, w jakim jest on spożywany, a tym samym nie pozwala konsumentowi zorientować się, ile alkoholu zawiera jego ulubiony drink, ani co znajduje się w szklance”.
Oświadczenie stanowi element strategii Diageo, firmy zaangażowanej w informowanie konsumenta o zawartości alkoholu i kaloryczności standardowej porcji. Diageo realizuje ten cel za pośrednictwem swojej strony internetowej DRINKiQ.com (www.DRINKiQ.com), poświęconej odpowiedzialnemu spożyciu alkoholu oraz poprzez opakowania swoich produktów. Krokiem inicjującym realizację podjętego zobowiązania była pierwsza partia Crown Royal z etykietą, zawierającą informacje o makroskładnikach i kaloryczności, wprowadzona na rynek amerykański w październiku 2015 roku.