Czym jest sztancowanie etykiet i ile kosztuje wykrojnik?

Aktualności

Czym jest sztancowanie etykiet i ile kosztuje wykrojnik?

Sztancowanie, czyli wykrawanie, jest definiowane jako czynność introligatorska, która polega na wycinaniu wzoru z różnych powierzchni, np. z arkusza papieru lub kartonu. Główną zaletą sztancowania jest możliwość wycięcia ciekawych kształtów, co nie byłoby możliwe w przypadku użycia gilotyny.

Czym jest sztancowanie i wykrojnik?

Sztancowanie polega na wykrawaniu w papierze różnych otworów i kształtów. Można tego dokonać za pomocą specjalnych maszyn nazywanych sztanctyglami. Do wykrawania konieczny jest także wykrojnik, czyli specjalne narzędzie do wycinania różnych elementów wyposażone w nóż ze specjalnie wyprofilowanym ostrzem. Można wyróżnić dwie metody sztancowania:

  • płaska, czyli podstawowa, dzięki której można uzyskać wykrojniki do tektur i kartonów; ostrza pracują w pionie (góra–dół);
  • rotacyjna, w której ostrza obracają się – ten rodzaj sztancowania uznawany jest za bardziej efektywny.

Wykrawanie w drukarni jest wykorzystywane w wielu różnych sytuacjach, zwłaszcza przy tworzeniu różnych materiałów reklamowych i promocyjnych (w celach marketingowych). W ten sposób można stworzyć np. etykiety samoprzylepne, a także notesy. Sztancowanie pozwala na zrobienie m.in. kartek świątecznych, teczek, naklejek, nalepek, kalendarzy, okładek, folderów, wizytówek, zawieszek na klamki. Warto zaznaczyć, że wykrawanie może być połączone również z innymi metodami introligatorskimi, takimi jak laminowanie, perforowanie i bigowanie (ułatwia zgniatanie materiału). Jeśli chodzi o etykiety, to sam proces sztancowania polega właśnie na wycięciu materiału o takim kształcie, na jakim zależy klientowi. Na półkach sklepowych czasami pojawiają się produkty z etykietami o ciekawych kształtach, do których stworzenia wykorzystano metodę sztancowania. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie https://unilogo-drukarnia.pl/ile-kosztuje-wykrojnik-etykiet-na-czym-polega-sztancowanie.

Ile kosztuje wykrojnik?

Niektórzy klienci zastanawiają się nad tym, czy decydując się na druk etykiet, trzeba także zapłacić za wykrojnik. To zależy od firmy drukarskiej, ponieważ wiele renomowanych przedsiębiorstw ma nawet kilka tysięcy wykrojników. Klient może więc bez problemu skorzystać z wykrojnika, który drukarnia już posiada, zwłaszcza jeśli etykieta ma być kwadratowa, prostokątna lub owalna. Zdarza się też, że w projekcie etykieta ma finezyjne krawędzie – w takiej sytuacji zwykle pojawiają się dodatkowe koszty. Wykrojnik kosztuje od 600 do 800 złotych i stanowi jednorazowy wydatek. Po złożeniu zamówienia trzeba zwykle poczekać 1–2 dni na to, aż do drukarni przyjdzie zamówiony wykrojnik. Wtedy można rozpocząć drukowanie i sztancowanie etykiet. Warto pamiętać, że proces wykrawania jest polecany z marketingowego punktu widzenia, ponieważ zwiększa atrakcyjność produktu i sprawia, że dana etykieta zapada konsumentom w pamięć.

*artykuł sponsorowany*