Na to i inne ważne dla polskiego rynku wina pytania postarają się odpowiedzieć eksperci podczas debaty otwierającej IV edycję targów Wine Expo Poland & Warsaw Oil Festival. Jak się ma branża winiarska w Polsce, ile jest wina w winie, jak prezentuje się aktualna europejska czołówka, jakie wyzwania przed branżą stawiają polscy konsumenci i co warto zrobić, by ten rynek wciąż prężnie się rozwijał? – na te oraz wiele innych pytań postarają się odpowiedzieć eksperci podczas targów.
Polski rynek wina jest postrzegany jako ten dobrze rokujący. Organizatorzy targów dostrzegając potrzebę rozmowy na temat jego problemów i szans, zaprosili specjalistów, którzy reprezentując różne obszary branży znają ją od podszewki.
Zaproszenie do debaty przyjęli:
prof. dr hab. inż. Aneta Wojdyło – zawodowo związana z Wydziałem Biotechnologii i Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Kierownik studiów podyplomowych Technologia winiarstwa. Członek Komitetu Organizacyjnego imprezy „Święto Sera i Wina – Spotkania Regionów”. Kierownik wielu projektów badawczych, w tym projektu pt.: Czynniki kształtujące jakość winogron i win, współautorka publikacji z zakresu technologii winiarstwa o zasięgu międzynarodowym oraz technologii winifikacji wina uczelnianego Gaudeamus.
Jakub Nowak – wiceprzewodniczący Rady Głównej Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, Prezes Zarządu Jantoń S.A. Sp. K. Ekspert rynku winiarskiego. Zawodowo od 19 lat związany z branżą.
mgr inż. Kamila Klajman – absolwentka Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej. Obecnie manager Laboratorium Autentykacji Produktów „Bionanopark” w Łodzi. Specjalizuje się ono w badaniach autentyczności win metodami izotopowymi.
Łukasz Gołębiewski – dziennikarz, pisarz i wydawca. Obecnie redaktor naczelny magazynu “Aqua Vitae” i serwisu Spirits.com.pl. Juror w wielu konkursach – win i mocnych alkoholi. Autor kilkunastu książek, w tym m.in. o koniaku, brandy czy whisky.
Sławomir Brzózek – prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia. M.in. koordynator akcji „Sprzątanie świata – Polska” i współtwórca wielu programów (Zielona Stopa Filantropa, Kluby Naszej Ziemi, programy grantowe Fundacji Nasza Ziemia, a także partnerskie programy z takimi firmami jak Żywiec Zdrój, Henkel, ZT Kruszwica i in.). Edukator, analityk megatrendów, specjalista w zakresie PR i CSR, ekspert w zakresie rozwijania relacji organizacji pozarządowych z biznesem i samorządami oraz w zakresie tworzenia i realizacji koncepcji i programów odpowiedzialności społecznej.
Wśród tez omawianych podczas debaty znajdą się:
„Sprzedaż importowanych win spokojnych w 2017 r. wzrosła w Polsce o 6%, a win musujących aż o 9%. Polskie wina – mimo rosnących areałów winnic i coraz szerszej oferty – wciąż pozostają wielu konsumentom nieznane. Wydaje się też, że polscy winiarze zbyt często próbują naśladować styl win z Francji czy Włoch, zapominając, że przy znacznie chłodniejszym klimacie trudno jest zrobić taniczne wino czerwone czy wino białe z dużym poziomem naturalnej słodyczy. Nasz klimat pozwala natomiast robić znakomite wina musujące i mamy już wiele przykładów takich win. Skora badania pokazują, że zapotrzebowanie na „musiaki” rośnie, to może tędy właśnie droga dla polskich winiarzy?…” – Łukasz Gołębiewski
„Polski biznes winiarski jest bardzo różnorodny i znacząco różni się od większości krajów Unii Europejskiej. Mamy bogactwo surowca jakim są owoce takie jak jabłka, truskawki, wiśnie, a nie wykorzystujemy ich potencjału i chcemy wytwarzać wina gronowe, których produkcja na masową skalę, ze względu na klimat, jest bardzo droga i ciężko jest wyprodukować dobre wina. Obserwując polskiego konsumenta widzimy, że uczy się pić wina gronowe, ale nadal prawie 80% rynku to wina słodkie, półsłodkie czy półwytrawne, a w mniejszości są klasyczne wina wytrawne. Proces edukacji trwa, ale przebiega bardzo powoli.” – Jakub Nowak
„Ile jest wina w winie? Wino jest produktem naturalnym, który powstaje w wyniku fermentacji 100% soku winogronowego i ma określony skład chemiczny. Jego głównymi składnikami są: woda, etanol, glicerol, cukry i kwasy organiczne. Zawartość tych związków zależy od wielu czynników, takich jak: odmiana winorośli, klimat, gleba, czy stopień dojrzałości winogron. Wpływają one na skład izotopowy obecnych w winoroślach pierwiastków. Kompozycja tych izotopów stanowi swoiste „linie papilarne” – niepowtarzalny zapis, charakterystyczny dla danego wina. Za pomocą tzw. metod izotopowych można stwierdzić, czy te linie papilarne są prawidłowe. W praktyce sprowadza się to do sprawdzenia, czy wino nie zostało zafałszowane, czyli czy nie zawiera w swoim składzie niedozwolonych dodatków.” – Kamila Klajman
„Produkcja wina, tak samo jak każdy inny proces produkcyjny, to także wpływ na środowisko. Z jednej strony: uprawy z konsekwencjami stosowania specyficznych technik i technologii, produkcja odpadów i wpływ na ekosystemy – i niekoniecznie tylko negatywny. Z drugiej – niezwykle ciekawa kultura produkowania i spożywania wina, szansa na slow life i zmianę postaw konsumentów. Jak branża winiarska może wesprzeć i praktykować circular economy i ochronę bioróżnorodności? I czy wykorzysta szansę, by być kołem zamachowym eko-trendów?” – Sławomir Brzózek
„Technologia winiarstwa – studia podyplomowe jako studia z przyszłością. Program zajęć vs. praktyka winiarska, somelierska, enologiczna, enoturystyczna. Baza naukowo-dydaktyczna wykorzystywana w realizacji programu nauczania. Gdzie i co dziś robią nasi absolwenci?” – prof. dr hab. inż. Aneta Wojdyło
O tym i o wielu innych istotnych i ciekawych dla branży winiarskiej, ale i amatorów sprawach już niebawem. Dlatego każdy, komu bliskie jest wino, w wymiarze biznesowym, wykorzystywania nowych technologii, edukacji, osobistego rozwoju, czy świadomego i odpowiedzialnego za naturę i przyszłe pokolenia życia, powinien tu być. Początek debaty 26 października br. o godz. 11.30.
Międzynarodowe targi Wine Expo Poland odbywają się od 4 lat w Warszawie. Do tej pory odwiedziło je ponad 2 tys. importerów, dystrybutorów, sieci handlowych, super i hiper marketów, restauracji, winiarni, sommelierów, nabywców korporacyjnych i regularnych konsumentów, którzy uczestniczyli w kilkunastu wydarzeniach edukacyjnych i biznesowych z udziałem profesjonalistów. Targi, poprzez prestiżowy konkurs win Wine Expo Poland AWARDS wyłaniają czołówkę w rankingu branżowym i wśród konsumentów, dając branży jednocześnie najbardziej aktualną wiedzę na temat preferencji konsumentów.
Targom wina tradycyjnie towarzyszyć będzie Warsaw Oil Festival – jedyna taka impreza w Polsce otwierająca drzwi do świata oliwy najwyższej jakości.