Żeby zarabiać i przyciągać klientów, polscy detaliści muszą stawiać na optymalizację swoich kampanii za pomocą rozwiązań analitycznych. Z najnowszego raportu pt. „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce” wynika, że wiele firm wciąż nie korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji, przez co osiąga zyski niższe nawet o 18 proc. oraz o 21 proc. mniejszą rentowność.
Według tego raportu aż 91 proc. specjalistów w branży detalicznej jest przekonanych, że inwestowanie w takie rozwiązania, jak analityka predykcyjna, kalendarz promocji, automatyczne określenie poziomów cenowych i bieżący monitoring będzie miało znaczący wpływ na przychody firmy. Eksperci z SAS Polska i Movens Capital przeprowadzili badanie wśród przedstawicieli 30 największych sieci handlowych w Polsce. Okazuje się, że co trzecia firma organizuje promocje bez narzędzi cyfrowych.
– Blisko połowa pieniędzy na promocje jest marnowana, ponieważ firmom brakuje spójnej strategii w obszarze zarządzania kampaniami. Niewiele z tych akcji przynosi założone efekty, a to generuje straty – mówi Maciej Kraus, partner w Movens Capital.
Raport dowodzi, że polscy detaliści wciąż podchodzą z rezerwą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w promocji produktów. Jednak wykorzystanie sztucznej inteligencji, narzędzi modelowania cen i zachowań konsumentów przez sieci handlowe na polskim rynku jest tylko kwestią czasu. W wyścigu o klienta i zwiększanie przychodów zwyciężą ci, którzy wdrożą te rozwiązania jako pierwsi.