Grupa Eurocash od ponad 27 lat walczy o konkurencyjność lokalnych sklepów w Polsce, starając się zapewnić im jak najlepsze ceny ze strony największych producentów FMCG. Firma w 2017 roku opublikowała pierwszy ranking Równi w Biznesie – jego celem jest wyróżnienie dostawców, którzy sprawiedliwie traktują sklepy małoformatowe oraz pozytywnie wpływają na ich konkurencyjność względem centralnie zarządzanych sieci dyskontów i supermarketów. Takie działania są korzystne dla wszystkich uczestników rynku.
Małoformatowe sklepy detaliczne stanowią niemal połowę rynku detalicznego i są ważnym uczestnikiem handlu w Polsce. W dniu 31 października 2022 roku Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące liczby sklepów, w tym detalicznych. Na koniec 2021 roku szacowana liczba placówek handlowych wyniosła nieco ponad 331 tys. i była o ok. 11 tys. wyższa niż w roku 2020 (319 936 sklepów). W przypadku branży FMCG liczba sklepów wyniosła 107 492 w 2021 r., wobec 105 921 rok wcześniej, co daje 1 571 placówek więcej. W ogólnej liczbie 331 tys. sklepów największy udział stanowiły placówki ogólnospożywcze – 65 093[1]. Te dane potwierdzają, że Polacy wciąż chętnie chodzą na zakupy do sklepów stacjonarnych. Sklepy lokalne pełnią dużą rolę w polskim handlu i są ulubionym miejscem zakupów wielu osób.
Niedawno Grupa Eurocash opublikowała zbiorcze wyniki Rankingu Równi w Biznesie, podsumowujące 4 kwartały 2022 r. Ranking przygotowany jest cyklicznie na podstawie danych NielsenIQ i sprawdza, jakie warunki współpracy oferują rynkowi niezależnemu najwięksi producenci FMCG. Z najnowszego badania wynika, że niektórzy producenci wciąż oferują lepsze warunki cenowe dyskontom oraz supermarketom.
Jednocześnie aż 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych stanowią produkty markowe, co sprawia, że rynek niezależny jest ważnym kanałem dystrybucji tych towarów. Małoformatowe placówki handlowe pomagają producentom w dotarciu do konsumenta, są blisko klienta, a także znają ich potrzeby. Ranking pokazuje, że z roku na rok rośnie grupa producentów, którzy zauważają ten potencjał i doceniają lokalne sklepy, oferując im atrakcyjne warunki współpracy. Wśród takich dostawców warto wymienić m.in. S.M. Gostyń (masła), Gemini Grupe (ryż) czy Procter&Gamble (środki do prania), a także AGRO-TOP (konserwy mięsne) i Epicom (papier toaletowy).
Niestety nadal istnieje kilka kategorii, w których pojawiają się nierówności, a oferta skierowana do dyskontów oraz supermarketów jest korzystniejsza. Dotyczy to przede wszystkim takich produktów, jak: czekolady, praliny, wódki, soki i napoje niegazowane.
Grupa Eurocash w strategii ogłoszonej na lata 2023-2025 zapowiedziała intensywne działania na rzecz ułatwienia współpracy producentom i przedsiębiorcom prowadzącym lokalne sklepy. Efektem mają być między innymi lepsze oferty handlowe dla lokalnych sklepów współpracujących z Grupą Eurocash.
– Chcemy uświadomić producentom, jak wiele tracą, nie doceniając potencjału lokalnych przedsiębiorców. To ważny element naszej strategii na kolejne lata – mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej z Grupy Eurocash.
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/rynek-wewnetrzny-w-2021-roku,7,28.html
*artykuł zewnętrzny*