W ostatnim czasie zanotowaliśmy znaczące podwyżki cen w wielu obszarach, także w kategorii FMCG. Pomimo dużych zmian na rynku warunki współpracy, jakie producenci oferują sklepom, pozostają nierówne. Którzy dostawcy faworyzują dyskonty, a którzy stawiają na rozwój na rynku niezależnym? Na to i inne pytania odpowiada ranking Równi w Biznesie.
W najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie (za czwarty kwartał 2021 r.) Grupa Eurocash po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. W zestawieniu pod uwagę brane są: cena produktów, ich dystrybucja, dynamika wzrostu na poszczególnych rynkach, a także udział w sprzedaży produktów dedykowanych dyskontom i supermarketom.
Nierówne ceny, nierówne strategie
Chociaż najnowsze wyniki rankingu pokazują, że liczna grupa producentów zauważa potencjał lokalnych sklepów, nadal pojawiają się nierówności w niektórych kategoriach produktów, gdzie wytwórcy oferują niezależnym placówkom gorsze warunki współpracy niż centralnie zarządzanym sieciom. Dotyczy to przede wszystkim kategorii: makaronów, musztard, środków do prania i pralin. Niezmiennie do marek stosujących taką strategię należą: Coca-Cola, Lindt, Unilever czy Storck, a także polscy producenci Vobro oraz De Care.
Na lepsze nie zmienił się także udział produktów na wyłączność w dyskontach i supermarketach. Jedynie 15% analizowanych w ramach rankingu producentów nie czerpało z nich żadnych dochodów.
Kto docenia potencjał lokalnych sklepów?
W najnowszym rankingu znajdziemy jednak strategie godne pochwały. Niezmiennie w lokalnych sklepach detalicznych w niższej cenie są oferowane m.in. produkty nabiałowe, takie jak śmietana oraz serki słodkie i homogenizowane. Producenci działający z taką strategią to: Jogo, Spółdzielnia Mleczarska Gostyń oraz firma Jana.
Dobre warunki współpracy oferują niezależnym przedsiębiorcom także wybrani dostawcy zagraniczni, m.in. ryżu (niezmiennie litewski producent Gemini Grupe) i dżemów (hiszpańska Grupa Angel Camacho, do której należy polska firma Stovit). Wśród kategorii, których producenci dobrze traktują sklepy lokalne, warto też wspomnieć o warzywach konserwowych i konserwach mięsnych.
Pełne wyniki rankingu za 2021 rok można znaleźć tutaj.
*Artykuł płatny zewnętrzny*