Czwarta edycja raportu „Polacy o firmach rodzinnych”

Aktualności

Czwarta edycja raportu „Polacy o firmach rodzinnych”

07 listopada 2017

Polacy doceniają firmy rodzinne. Większość z nich ceni je za uczciwość, jakość i polskie pochodzenie oferowanych przez nie produktów. Z raportu można także dowiedzieć się, kto rekomenduje firmy rodzinne i czy Polacy chcą płacić więcej za ich produkty.

Rodzinni przedsiębiorcy cieszą się dużym zaufaniem społeczeństwa. Również w zestawieniu z przedstawicielami profesji, które stereotypowo powinny kojarzyć się z zaufaniem, przedsiębiorcy rodzinni wypadają bardzo korzystnie.

Fakt, że sklep jest prowadzony przez rodzinę jest istotną zachętą do częstszych zakupów w takim miejscu. Z takim stwierdzeniem zgadza się 47,9 proc. Polaków, a negatywnie odnosi się do niego zaledwie 13 proc. Jest to dodatkowa zachęta bardziej dla młodych osób niż starszych.

37 proc. badanych stwierdziło, że byłoby w stanie zapłacić więcej za produkt pochodzący z firmy rodzinnej, niż za ten nie pochodzący z takiej firmy. Większość z nich jest skłonna  dopłacić do takiego towaru 5-10 proc. ceny. Możemy zatem stwierdzić, że co dziesiąty dorosły Polak jest w stanie zapłacić ponad 10 proc. więcej za produkt z firmy rodzinnej wybierając między nim a takim, który wytworzyła firma bez rodzinnego charakteru.

Polacy chętnie polecają rodzinie i znajomym produkty i usługi, z których są zadowoleni. Połowa twierdzi, że robi to zawsze, a prawie drugie tyle (47,8 proc.) osób przyznaje, że robi tak czasem. Dużo częściej polecają kobiety niż mężczyźni, jednak w odniesieniu do obu płci, to wśród mężczyzn większy udział mają udzielający rekomendacji.

Warto zwrócić uwagę dla kogo rodzinność jest największą zachętą do dalszego polecania produktów i usług. Udzielający poleceń stanowią wyraźnie przeważające grono wśród mieszkańców mniejszych miast (do 100 tys.) oraz wśród młodych Polaków (osoby do 24 roku życia).

Wśród mieszkańców poszczególnych województw, największy odsetek udzielających rekomendacji z uwzględnieniem rodzinnego charakteru producenta lub usługodawcy znajdujemy w województwie opolskim. W sumie aż w 9 województwach udział rekomendujących produkty firm rodzinnych przekracza połowę respondentów.

Najważniejszymi zachętami do kupowania produktów firm rodzinnych są niezmiennie odczucia konsumentów co do jakości oraz polskiego pochodzenia towaru. Polacy wierzą w to, że sam właściciel firmy rodzinnej troszczy się o jakość jej produktów. Uważa tak 60% Polaków. Ponad połowa badanych uznała, że ważne jest krajowe pochodzenie produktu.

Tradycja i jakość wymieniły się względem zeszłego roku pozycjami na szczycie zestawienia cech, jakie Polacy spontanicznie kojarzą z firmami rodzinnymi. Te dwie wartości są obecne wśród najbardziej powszechnych od samego początku cyklu „Polacy o firmach rodzinnych”. To, co względem wcześniejszych lat zwraca uwagę, to rosnące znaczenie uczciwości. Co siódmy z Polaków spontanicznie określa firmy rodzinne jako uczciwe.