Czego obawiają się europejscy konsumenci?

Gospodarka

Czego obawiają się europejscy konsumenci?

20 stycznia 2023

Raport opracowany przez konsorcjum europejskich uczelni pod przewodnictwem duńskiego Uniwersytetu Aarhus ujawnia, że główne obawy Europejczyków koncentrują się wokół ewentualnego braku żywności w Europie będącego skutkiem wojny toczącej się na terenie Ukrainy. Również połowa mieszkańców UE w wojnie widzi główną przyczynę rosnących cen i drożyznę.

Raport obejmuje dane na temat zmian nawyków konsumenckich Europejczyków. Wynika z niego, że obywateli Unii najbardziej dotknął wzrost cen mięsa, ryb, nabiału, a także owoców, warzyw, ziaren i napojów bezalkoholowych, w tym gazowanych. Mniej dotkliwa okazała się podwyżka cen alkoholu. Podobnie jak w Polsce, mieszkańcy pozostałych państw unijnych dostosowują się do sytuacji poprzez ograniczenia m.in.  zakupów, a także częściej chodzą do dyskontów. 

W pierwszej kolejności eliminowane są z koszyka zakupów przekąski. Ograniczenia dotyczą też mięsa — tak deklaruje ok. 40% respondentów, a ok. 33% ogranicza zakup ryb i nabiału, 10% odpowiedzi dotyczyło całkowitej rezygnacji z alkoholu. 

Badania wyraźnie też wskazują, że Europejczycy robią coraz bardziej przemyślane zakupy. Więcej niż połowa ankietowanych przyznała, że porównuje i sprawdza ceny produktów, co stanowi zasadniczą zmianę w stosunku do okresu przed pandemią. Wówczas podobny nawyk wykazywało nieco ponad 30% Unijczyków. Sprawdzane są także częściej daty ważności produktów i ich skład.

Z kolei z badań Eurobarometru zleconych przez Parlament Europejski wynika, że 93% obywateli Unii Europejskiej martwi się rosnącymi kosztami życia, a ponad połowa uważa, że ich standard życia już się obniżył. Wskazują przy tym pandemię, a następnie wojnę w Ukrainę, jako główne powody takiego stanu rzeczy. To wynik nieco lepszy niż w Polsce, gdzie aż 97% obywateli niepokoi się rosnącymi cenami. Podobnie jest z poczuciem zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Obawia się tego 82% Europejczyków, w tym 85% Polaków. Mimo to ponad 60% mieszkańców Unii Europejskiej nie traci wiary w lepszą przyszłość.

źródło: biznes.interia.pl, msn.com