Cushman & Wakefield: W II kwartale br. przybyło 90 tys. mkw. powierzchni handlowej

Cushman & Wakefield: W II kwartale br. przybyło 90 tys. mkw. powierzchni handlowej

16 lipca 2025

W drugim kwartale 2025 roku na polskim rynku oddano do użytku około 90 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej (GLA), co oznacza spadek w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku, kiedy to przybyło 125 tys. mkw. – wynika z komunikatu firmy Cushman & Wakefield.

“Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga obecnie niemal 17 mln mkw. W II kwartale tego roku podaż nowej powierzchni handlowej wyniosła ok. 90.000 mkw. GLA i była nieco niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy na rynek trafiło 125.000 mkw. GLA. Mimo to skala nowo wybudowanych obiektów pozostaje na porównywalnym poziomie do lat 2022 i 2023. Warto też dodać, że tym razem nowa podaż nie ograniczała się wyłącznie do formatu parków handlowych, jak to miało miejsce w poprzednich kwartałach” – powiedziała, cytowana w komunikacie praoswym, Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

Z raportu wynika, że w drugim kwartale rozbudowy istniejących obiektów handlowych w Polsce dostarczyły na rynek 22 tys. mkw. GLA, a większość z nich stanowiły parki handlowe.

“Podobnie jak w pierwszym kwartale, również w drugim odnotowaliśmy najwięcej powierzchni w budowie od 2019 roku – aż 593 tys. mkw. GLA. Największy udział w aktywności deweloperskiej niezmiennie stanowi format parków handlowych, który odpowiada za 80 proc. powierzchni w budowie. Kolejne miejsca zajmują magazyny handlowe marek DIY – 12 proc. i centra handlowe – 8 proc. Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5.000 mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowanie skali nowej podaży jest spodziewane dopiero w 2027 roku” – dodała Ewelina Staruch.

Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland w Cushman & Wakefield, przekazała, że w kwietniu średnia liczba odwiedzających centra handlowe wzrosła po spadkach notowanych w lutym i marcu, osiągając około 420 tys. klientów na jedno centrum, co oznacza wzrost o 2% rok do roku. W maju natomiast frekwencja przekroczyła 405 tys. osób, co oznaczało niewielką poprawę – o 0,3% – względem analogicznego miesiąca 2024 roku.

źródło: PAP

Oprac.: K. Walkowiak