Rynek produktów FMCG z licencjonowanymi grafikami postaci z bajek, filmów i seriali dalej rośnie. W okresie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wartość tego segmentu zbliża się do 482 milionów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 17 pp. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Dynamiczny wzrost tego rynku pokazuje, jak istotna jest strategia wykorzystania popularnych postaci w marketingu FMCG. Takie dane płyną z najnowszych analiz CPS GfK.
Zainteresowanie produktami z grafikami licencjonowanymi stale rośnie, co widać po ich zwiększającym się udziale w całkowitych wydatkach gospodarstw domowych na artykuły FMCG. Z danych CPS GfK wynika, że nastroje konsumentów są coraz lepsze, a nabywcy chętniej sięgają po produkty premium. Producenci i detaliści zauważyli ten trend. W rezultacie na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów wysokiej jakości, które są ozdobione grafikami z ulubionymi postaciami z bajek i filmów.
– Wzrost wartości rynku produktów z grafikami licencjonowanymi to nie jedyny wskaźnik świadczący o ich rosnącej popularności. W ostatnim roku liczba kodów kreskowych dla tych artykułów wzrosła aż o 20 proc. Głównymi nabywcami są rodziny z dziećmi, chociaż można dostrzec rosnące zainteresowanie również wśród innych grup demograficznych – zwłaszcza bezdzietnych osób do 34. roku życia – komentuje Jakub Dubniak, consultant w Consumer Panel Services GfK. – Najwięcej takich produktów, aż 58 proc., jest kupowanych w dyskontach. Istotną rolę odgrywają także supermarkety i sklepy małoformatowe – dodaje.
Trendy tworzone przez najmłodszych
Od kilku lat na rynku dominują produkty z grafiką Psiego Patrolu, który jest motorem napędowym tego segmentu. Za to pozostałe trendy ulegają zmianom.
– W zeszłym roku jednym z faworytów rynku była Myszka Miki, która zajęła miejsce na podium pod kątem wartości kupionych produktów. Mimo że jest to postać rozpoznawalna na całym świecie i uwielbiana przez dzieci, młodzież oraz dorosłych, to w ostatnim czasie odnotowaliśmy znaczący spadek popularności produktów z jej wizerunkiem. Teraz produkty z Myszką Miki nie znalazły się nawet w pierwszej dwudziestce – mówi Jakub Dubniak.
Z kolei na popularności zyskały produkty z motywem Akademii Pana Kleksa, które weszły do pierwszej piątki. Biorąc pod uwagę zapowiedzianą kontynuację filmu, trend ten może się utrzymać przez dłuższy czas.
***
Znak towarowy CPS GfK jest używany przez YouGov na licencji GfK. Logo CPS GfK zostanie zastąpione przez znak towarowy YouGov. GfK oraz jej podmioty stowarzyszone nie są właścicielami ani nie są powiązane z żadnym logotypem YouGov”.
źródło: GfK
oprac.: red.