Covid znów uderza w galerie handlowe

Detal/Hurt

Covid znów uderza w galerie handlowe

21 października 2020

Aż o 10% zmalała z tygodnia na tydzień liczba wizyt w galeriach. To trend widoczny od początku października. Właścicieli niepokoją również godziny dla seniorów. Z kolei porównanie danych rok do roku pokazuje, że tydzień zakończony 18 października przyniósł załamanie w galeriach handlowych i spadek liczby gości o 35,5% – wynika z najnowszych danych ShopperTrak Index Poland.

Także z badania Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług przeprowadzonego na próbie niemal 3 tys. sklepów wynika, że październik przyniósł hamowanie. Do połowy miesiąca liczba wizyt była o 37% niższa niż rok wcześniej, a obroty o 24 proc. To wyniki gorsze od wrześniowych odpowiednio o 7 i 4 p.p. – Na rosnącą liczbę zachorowań i groźbę kolejnych obostrzeń oraz ograniczeń dla wybranych sektorów usług konsumenci reagują rezygnacją z wizyt w centrach handlowych – podaje zarząd Związku.

Na handel wpływa też nowy przepis o tzw. godzinach wyłącznie dla seniorów, którzy w sklepach spożywczych, aptekach i drogeriach mogą kupować w godz. 10–12. – Podczas tych dwóch godzin obroty sklepów są średnio niższe nawet o 40–50 proc., oczywiście zależnie od formatów sklepów, co w skali branży i tak oznacza miliardowe straty – komentuje Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Centra handlowe w ośrodkach akademickich stracą kolejnych klientów z powodu przejścia wyższych uczelni na zdalny tryb pracy. Optymizm widać natomiast w branży internetowej, która wiosną notowała wzrost sprzedaży nawet o kilka tysięcy procent. Sklep internetowy Carrefour już widzi ponowny wzrost zamówień, znacznie wydłużył się termin dostaw. – Poziom zamówień zbliża się już do tego z początku lockdownu. Najpopularniejsze są artykuły spożywcze z dłuższą datą przydatności oraz środki czystości – informuje firma.

źródło: „Rzeczpospolita”
oprac.: EW