Najważniejszą formą przyciągnięcia klientów do sklepu jest obniżka cen oferowanych produktów. Działa ona jednak na coraz mniejszą liczbę osób. Dla coraz większej rzeszy ludzi ważna staje się jakość. O trendach na rynku promocji pisze Dziennik Gazeta Prawna.
W handlu promocje ważne są szczególnie teraz, przed okresem bożonarodzeniowym. Dobranie odpowiedniej strategii może jeszcze bardziej zwiększyć zyski firmy. Gusta ludzi jednak się zmieniają i zwykła obniżka cen nie kusi już tak jak kiedyś.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia największym magnesem na klientów nadal jest obniżka cen. Wskazuje na nią 54 proc. badanych. Jest to wynik aż o 10 punktów procentowych niższy niż przed rokiem. Jak wytłumaczono, związane jest to z coraz większą świadomością zakupową Polaków – nie kupują oni produktów bo są tanie, tylko dlatego, że faktycznie ich potrzebują. Drugim powodem jest rosnąca stopa życiowa społeczeństwa. Przez to zwracają oni coraz większą uwagę na jakość kupowanych produktów.
Inną metodą na przyciągnięcie klientów do sklepu jest zwiększenie liczby produktów lub usług za tą samą cenę. Jak wynika z badania jest to druga najpopularniejsza metoda działająca na kupujących.
W ciągu ostatniego roku duży wzrost, z 4 do 7 proc., zanotowano w przypadku możliwości przetestowania produktu. Nie chodzi tutaj o prostą degustację, ale coraz lepiej sprawdzające się formy. Jedną z nich jest show kulinarne, w którym kucharz prezentuje dania wykonane z oferowanych w sklepie produktów. Jest to droga forma promocji, ale skutkuje bardziej długofalowo niż zwykła degustacja i buduje pozytywne skojarzenia ze sklepem.
Przy ustalaniu promocji trzeba też uważać na antyreklamę. Jedną z nich jest podwyższanie cen produktów przed planowaną ich obniżką. Kolejną jest oferowanie w promocyjnych cenach towarów wadliwych i przeterminowanych. Klienci źle mogą odebrać też braki w towarze objętym niższą ceną. Kupujący uczuleni są też na oferty, w których muszą podać swoje dane osobowe, lub których zasad nie rozumieją.
Foto: pixabay