System kaucyjny jest dobrze znany starszemu pokoleniu, które głównie kojarzy go ze zwrotem butelek szklanych. Już w 2025 roku będzie on jednak obejmował również plastikowe butelki PET oraz metalowe puszki, co dla znacznej części konsumentów okazało się być zaskoczeniem. Żeby sprawdzić stan wiedzy i gotowość Polaków na zmiany systemowe, Carrefour Polska wraz z agencją SW Research przeprowadził badanie* na temat oczekiwań i potrzeb konsumentów w zakresie postępowania z odpadami opakowaniowymi.
Carrefour, chcąc sprawdzić, jak wygląda wiedza społeczeństwa na temat startującego już niebawem w całej Polsce ustawowego rozwiązania w tym zakresie, wspólnie z agencją SW Research przeprowadziła badanie, z którego wynika, że aż 62,8% badanych wie o wprowadzeniu systemu kaucyjnego – to dużo i niewiele, biorąc pod uwagę, że już w przyszłym roku zmiany wejdą w życie. Z badania wynika także, że praca edukacyjna Carrefour i innych firm będzie niezbędna, ponieważ tylko co czwarty Polak deklaruje, że wie dokładnie, jak działa system kaucyjny. Jakie jeszcze obszary wymagają największej uwagi ekspertów?
Co zachęci Polaków do korzystania z systemu kaucyjnego?
Jako kluczowy czynnik, który przemawia za korzystaniem z systemu kaucyjnego aż 70,23% respondentów, wskazało długie godziny otwarcia punktów zwrotu, co ułatwia oddawanie opakowań w dogodnym czasie. Kolejną istotną zachętą, dla 41,84% respondentów, są automatyczne maszyny do zwrotu, które upraszczają i przyspieszają proces. Bliskość punktów zwrotu do miejsca zamieszkania lub pracy również ma znaczenie dla 19,75% badanych. Jednakże, mimo tych pozytywów, istnieją również obawy. Wśród nich, 55,90% respondentów obawia się wzrostu cen produktów, a 49,81% dostrzega potencjalne kłopoty ze zwrotem opakowań. Brak miejsca do przechowywania opakowań niepokoi 31,89%, a brak informacji i edukacji na temat systemu kaucyjnego – 24,38% badanych. Pomimo tych wątpliwości, aż 80,45% ankietowanych deklaruje, że segreguje odpady, co świadczy o rosnącej świadomości ekologicznej i gotowości do podejmowania dodatkowych działań na rzecz ochrony środowiska. Wyniki te podkreślają ważność dostosowania systemu kaucyjnego do potrzeb i oczekiwań społeczeństwa, aby maksymalizować jego efektywność i akceptację wśród użytkowników.
Jednym z głównych zastrzeżeń pojawiających się wśród konsumentów jest odległość do najbliższego punktu. 75,7% badanych chętniej skorzysta z systemu kaucyjnego w sytuacji, w której punkt zwrotu znajduje się nie dalej niż 5 kilometrów. Ponieważ podróżowanie z opakowaniami, których w zależności od osoby może być mniej lub więcej, może być problematyczne najlepszym rozwiązaniem, byłoby wprowadzenie punktów zwrotu od razu przy sklepie lub w sklepie, tak jak rozwiązał to Carrefour w swoim pilotażu. W takim przypadku jadąc na zakupy, od razu zwracamy stare opakowania, a torebki, w których potencjalnie przewozimy rzeczy do zwrotu, mogą posłużyć za torby na zakupy.
Proste w użyciu i intuicyjne
49,8% badanych obawia się problemów wynikających ze zwrotu opakowań. Carrefour realizując swój pilotaż pokazuje, że może być to bardzo łatwe. Dzięki instrukcji umieszczonej na froncie maszyny jej obsługa jest intuicyjna. Dodatkowo w momencie zwrotu butelek lub puszek nie trzeba się martwić o nisko nominałowe monety w kieszeniach. Automat wydaje drukowane bony, którymi od razu można zapłacić za zakupy, ale należy pamiętać, aby uczynić to jeszcze tego samego dnia. Pomaga to uniknąć problemu użycia dużej ilości monet i nie wymaga od nas łączenia swojej karty płatniczej z maszyną. Jest to też duże udogodnienie dla osób starszych, które nie będą musiały się przejmować skomplikowanym działaniem punktu zwrotów.
źródło: Carrefour Polska
oprac.: red.