Jak można przeczytać w raporcie „Junior Shopper 2017”, przygotowanym przez GfK – w Polsce niemal 80 proc. dzieci w wieku 5-17 lat samodzielnie kupuje artykuły spożywcze. Większość z nich dysponuje własnym budżetem.
Budżet dzieci w największym stopniu pochodzi z pieniędzy otrzymywanych z przeznaczeniem na konkretny cel, tj. napoje, lody, słodycze, a z rzeczy niespożywczych – wycieczki, bilety do kina czy odzież i obuwie. Duży udział stanowi również tzw. kieszonkowe. Pozostałe składowe to pieniądze, które dzieci otrzymują jako prezent oraz, w niewielkim stopniu, z tytułu wykonywania prac domowych i sezonowych prac zarobkowych.
Biorąc pod uwagę częstotliwość zakupów, dzieci najczęściej kupują napoje, około 5-6 razy w miesiącu. Słodycze i przekąski rzadziej, bo około 4 razy w miesiącu. Widoczne są różnice między markami, które dzieci wskazują jako ulubione, a tymi, które faktycznie kupują. Spośród dzieci, które samodzielnie kupują napoje najwięcej z nich sięga po napoje typu cola oraz soki i nektary.
We wszystkich grupach wiekowych najpopularniejszym miejscem dokonywania zakupów FMCG jest sklep tradycyjny. Różnice między pozostałymi kanałami zacierają się wraz z wiekiem dzieci. Jedna piąta dzieci ma swoje ulubione marki sieci sklepów. W kategorii sklepów spożywczych dla ponad połowy dzieci jest to sieć Biedronka, na drugim miejscu znajduje się Lidl (11 proc.).
Foto: pixabay