Po wejściu w życie opłaty cukrowej w styczniu tego roku, ceny napojów bezalkoholowych wzrosły średnio o 26% – wynika z danych CMR. Dodano, że producenci napojów słodzonych przerzucili opłatę cukrową na konsumentów.
– Wydaje się, że nadrzędny cel nowego podatku spełnia się, konsumenci rzadziej sięgają po napoje słodzone. Największe spadki sprzedaży w handlu tradycyjnym obserwowane są w segmencie napojów gazowanych, wód smakowych i herbat mrożonych. Warto podkreślić, że trendy sprzedaży i ceny grup napojowych nieobjętych podatkiem, czyli wód czystych, soków, nektarów czy izotoników pozostają relatywnie stabilne w 2021 roku – wskazał Tomasz Rydzewski z CMR.
W ocenie CMR analiza rosnących cen na półkach sklepowych pokazuje, że producenci napojów słodzonych przerzucili nowe obciążenie podatkowe na konsumentów.
– Raportowany jest wzrost średniej ceny napojów gazowanych o ok. 26% (z poziomu 3,33 zł do 4,20 zł za litr), przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości zakupionych produktów o ok. 23% w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku w porównaniu do tożsamego okresu roku 2020 – podano w raporcie za marzec.
CMR wskazuje, że wybrani producenci podejmują już działania prowadzące do obniżania poziomu tych dotychczas niespotykanych cen. Jednym z nich jest zmiana formuły składu napojów, zmniejszający poziom, czy całkowicie eliminująca cukier (wersje zero/light) i spadek wielkości podatku. Część producentów wprowadziła do składu soki owocowe (min. 20% zawartości), co eliminuje konieczność ponoszenia części stałej podatku tj. 50 gr za litr.