CMR: Sprzedaż wina w sklepach małoformatowych

Detal/Hurt

CMR: Sprzedaż wina w sklepach małoformatowych

19 czerwca 2020

W sklepach małoformatowych do 300 mkw. kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina również cieszą się dużą popularnością. Jak pokazują dane CMR, wina stołowe, deserowe, musujące i wermuty odpowiadają łącznie za około 5% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi i są dostępne w prawie 90% placówek sprzedających alkohol. W 2019 r. klienci odwiedzający sklepy tego formatu mieli do wyboru średnio 20 różnych wariantów win stołowych, 4-5 musujących, średnio 4 wina deserowe oraz około 3 rodzajów wermutów.

Najważniejszym segmentem całej kategorii win są wina stołowe – w całym 2019 r. odpowiadały one za 2/3 wartości sprzedaży win i stanowiły ponad 60% butelek wina, podczas gdy wina musujące odpowiadały w tym czasie za około 1/8 wartości sprzedaży. W odróżnieniu od chociażby kategorii wódek smakowych, wśród których świetnie sobie radzą małe pojemności, w winach mniejsze opakowania nie mają jeszcze zbyt dużego znaczenia, choć ich udziały systematycznie rosną – w 2019 r.  butelki o pojemności do 500 ml (głównie 187 i 200 ml) odpowiadały za nieco ponad 1% wartości sprzedaży win w sklepach małoformatowych i stanowiły co czterdziestą kupioną w tym formacie sklepów butelkę z winem (latem, kiedy małe pojemności zyskują na popularności, ich udział w liczbie sprzedanych opakowań jest wyższy – sięga 3-4%). Jednym z powodów niewielkich udziałów win w małych pojemnościach jest wciąż niewielka dostępność – latem 2019 r. można je było kupić w co czwartym sklepie małoformatowym (rok wcześniej było to niespełna 20% placówek), a klienci mogli wybierać średnio spośród 4 wariantów takich win.

W miesiącach letnich klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po wina z dodatkiem soku – w sierpniu 2019 r. kupili o 10% więcej tego rodzaju win niż w marcu czy kwietniu. Lepiej w tym czasie sprzedają się również wina z bąbelkami – w sierpniu 2019 r. klienci kupili o 25% więcej butelek zwykłych win musujących niż w marcu 2019 r., jeszcze większe wzrosty (o prawie 80%) notowało w tym czasie prosecco. Niewielkie zmiany zachodzą również w preferencjach dotyczących win stołowych – latem nieco lepiej niż w pozostałych miesiącach sprzedają się wina białe, spada natomiast znaczenie win czerwonych, np. sierpniu 2019 r. udziały wariantów czerwonych w wartości sprzedaży win stołowych wynosiły niespełna 45% (choć wiosną czy jesienią było to około 50%), natomiast udział win białych sięgał ponad 35% (w pozostałych miesiącach wynosi około 30%).

Foto: Pixabay