Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 9 proc. niższe niż w październiku, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o niemal 12 proc. Wzrosty zaraportowano natomiast w ujęciu rok do roku – w porównaniu z listopadem 2016 r. obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się o 8 proc., a liczba wydanych paragonów była wyższa o 2 proc. – podała Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.
W porównaniu z październikiem br. większość kategorii odnotowała w ostatnim miesiącu spadek sprzedaży zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży, ale duży wpływ na to miały dwa listopadowe święta, w które handel jest mocno ograniczony. Nieco częściej niż w październiku klienci sklepów małoformatowych sięgali po typowo jesienne kategorie, takie jak herbaty czy wina grzane. Jesienią zwykle zmienia się asortyment w sklepowych zamrażarkach – kurczy się oferta lodów, a ich miejsce zajmują inne mrożonki, co znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. W listopadzie 2017 r. liczba paragonów z gotowymi daniami mrożonymi była o 9 proc. wyższa niż październiku, a liczba zaraportowanych transakcji zakupu mrożonych warzyw i owoców zwiększyła się o 4 proc.
Wyraźny wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z listopadem 2016 r. wynika w dużej mierze ze wzrostu cen żywności. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali nie tylko na masło i jajka, ale też m.in. na mleko czy śmietanę – ta ostatnia kategoria odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 12 proc., mimo iż liczba paragonów, na których się pojawiała, pozostała na niemal takim samym poziomie co rok wcześniej.
W ostatnim miesiącu wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży alkoholu, który odpowiada za jedną czwartą obrotów sklepów małoformatowych. Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się m.in. wódki czyste (wzrost liczby transakcji o 12 proc. w ujęciu rdr) i smakowe (wzrost o 17 proc.), a także piwo. Lepiej niż przed rokiem radziła sobie również inna ważna dla tego formatu kategoria – papierosy, którym nie zaszkodziły ani rosnące ceny, ani wprowadzenie nowych opakowań obrazujących skutki nałogu. Jak wynika z danych CMR, w listopadzie br. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3 proc. więcej opakowań papierosów niż przed rokiem.
Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw w listopadzie 2017 r. wyniosła 14 zł, czyli o prawie 6 proc. więcej niż w listopadzie 2016 r. i o niemal 3 proc. więcej niż w październiku br.