CMR: Sprzedaż serków wiejskich w handlu detalicznym

Detal/Hurt

CMR: Sprzedaż serków wiejskich w handlu detalicznym

Najważniejszym kanałem dystrybucji dla kategorii serków wiejskich są dyskonty, gdyż odpowiadają za blisko 60% wartości sprzedaży tej kategorii. Na drugim miejscu pod tym względem plasują się sklepy małoformatowe do 300 m2, które odpowiadają za 20% wartości sprzedaży, na trzecim – supermarkety – 15%, zaś hipermarkety generują 6% wartości sprzedaży serków wiejskich w handlu detalicznym.

W kanale sklepów małoformatowych do 300 m2 blisko 70% transakcji dotyczy opakowań 200-gramowych. Liderem w tej kategorii jest OSM Piątnica, która w kanale sklepów małoformatowych skupia ponad 66% wartości sprzedaży serków wiejskich.

Warto zwrócić uwagę, na fakt, iż OSM Piątnica ma zdecydowanie więcej udziałów w wartości sprzedaży serków wiejskich w dużych miastach pow. 50 tys. mieszkańców – ponad 70% (w okresie MAT 09.2022) zaś w mniejszych miejscowościach do 10 tys. mieszkańców udziały te są już bardziej równomiernie rozłożone pomiędzy mniejszych graczy (OSM Włoszczowa, Łódzka SM, OSM Koło, OSM Krasnystaw, Hochland) i OSM Piątnica skupia tu już „tylko” 57% udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii.

Serki wiejskie znajdziemy średnio w 9 na 10 sklepów małoformatowych do 300 m2, a ich dystrybucja jest stała w okresie ostatnich 2 lat.

Średnia cena serka wiejskiego w listopadzie w sklepie małoformatowym oscylowała w okolicy 3,15 zł za opakowanie, podczas gdy jeszcze rok temu za kubeczek serka wiejskiego konsumenci musieli zapłacić średnio 2,50 zł. Konsumenci placówek małoformatowych mogą wybierać średnio spośród 3 różnych wariantów serków wiejskich.

Autor: Magdalena Wilgatek, Business Development Manager, CMR