Jak podaje CMR w okresie od stycznia do września 2022 w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, wartość sprzedaży wszystkich produktów mlecznych w sklepach małoformatowych do 300 m2 zanotowała spory wzrost – ponad 12,1% (w supermarketach wzrost o ponad 9%).
Wzrost ten jest również widoczny w przypadku produktów mlecznych bez laktozy – aż o ponad 33%.
W ostatnich miesiącach widoczny jest wzrost udziału produktów bez laktozy w wartości sprzedaży wszystkich produktów mlecznych oraz wzrost ich dystrybucji w sklepach małego formatu. We wrześniu 2022 r. produkty bez laktozy można było kupić średnio w 8 na 10 sklepów sprzedających produkty mleczne. Klienci mogli wybierać ze średnio 6 różnych wariantów (w supermarketach zaś aż 16 różnych wariantów).
W sprzedaży największe znaczenie ma mleko, które odpowiada za prawie 50% wartości produktów mlecznych bez laktozy w sklepach małoformatowych do 300 m2. Od początku 2022 roku obserwujemy znaczne wzrosty cen, zarówno patrząc na wszystkie produkty mleczne, jak i biorąc pod uwagę wyłącznie produkty bez laktozy.
Na paragonach z produktami mlecznymi bez laktozy częściej niż średnio na paragonach ze wszystkimi produktami mlecznymi, pojawiają się produkty z kategorii uznawanych za dobre dla zdrowia, takie jak płatki zbożowe czy miody, oraz czekolada gorzka, która również nie zawiera laktozy.
W okresie od stycznia do wrzesień 2022 r. liderem sprzedaży produktów mlecznych bez laktozy w sklepach małoformatowych był Hochland zaś w supermarketach SM Mlekovita (pomimo znacznego spadku udziałów w wartość sprzedaży, który zanotowała względem okresu YTD wrzesień 2021 na rzecz producenta Wart-Milk).
Magdalena Wilgatek, Business Development Manager CMR