Według danych CMR, w okresie grillowym musztardy i keczupy dostępne były w około 90% sklepów małoformatowych do 300 m2. Średnia liczba wariantów na sklep wymienionych kategorii rośnie latem, kiedy to klienci częściej sięgają po sosy ze względu na sezon grillowy. W maju 2020 roku średnio w sklepie konsument na półce mógł znaleźć około 7-8 wariantów keczupu oraz 7 wariantów musztardy.
Jak wynika z danych CMR, w maju 2020 roku wartość sprzedaży keczupu w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła o prawie 16% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej (lepiej niż przed rokiem sprzedawały się m.in. najpopularniejsza wersja, czyli keczup łagodny). W badanym okresie znacznie wzrosła również wartość sprzedaży musztardy (o prawie 16%), w największym stopniu przyczynił się do tego wzrost sprzedaży najpopularniejszych musztard sarepskich.
Keczup sprzedaje się w miarę równomiernie przez cały rok, ale początek sezonu grillowego to jeden z lepszych okresów dla tej kategorii. Dla kategorii musztard najlepszym okresem są święta (szczególnie Wielkanoc), ale zwykle kategoria ta notuje niewielkie wzrosty również pod koniec kwietnia, przed długim weekendem majowym. Od maja do sierpnia rośnie też wyraźnie znaczenie musztard w większych, plastikowych opakowaniach – o ile jesienią i zimą musztardy w stojących plastikowych tubach stanowią mniej niż 2% sprzedanych opakowań, to w sezonie grillowym ich udział rośnie do 5-6%.
Na początku okresu grillowego w sklepach małoformatowych do 300 m2 klienci najwięcej wydali na keczupy od Kraft Heinz oraz Maspexu. W maju 2020 roku sprzedało się natomiast najwięcej opakowań łagodnego keczupu Tortex 470g. W tym samym okresie konsumenci najczęściej kupowali musztardy od Roleskiego i McCormicka.
Paula Sobol-Mazur