CMR: Słodkie przekąski

Detal/Hurt

CMR: Słodkie przekąski

19 czerwca 2024

Czasem pomiędzy posiłkami każdego nachodzi ochota coś przekąsić. Jedną z możliwości zaspokojenia tej potrzeby są słodkie przekąski. Słodycze to rozbudowana kategoria, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Batony, wafelki, ciastka, rogaliki, sezamki to tylko kilka przykładów kategorii, po które może sięgnąć zgłodniały konsument. W zależności od kontekstu różne kategorie kupowane są w innych kanałach sprzedaży.

Batony czekoladowe i wafelki impulsowe wydają się być idealną przekąską w drodze. 49% transakcji w przypadku batonów i 43% w przypadku wafelków dokonywanych jest w sklepach małoformatowych do 300 m2. Dla ciastek odsetek ten spada do 31%, w przypadku tej kategorii głównym kanałem sprzedaży są dyskonty odpowiadające za 47% transakcji. Dla rogalików i sezamek ponad 50% transakcji przypada na dyskonty. Kanałem o najmniejszym znaczeniu sprzedaży słodkich przekąsek są hipermarkety. W przypadku ciastek odpowiadają one jedynie za 7% transakcji. W pozostałych kategoriach ich znaczenie jest mniejsze.

Zdecydowanie największym wyborem mogą cieszyć się osoby, które na przekąskę chcą wybrać ciastka. W supermarkecie 301 – 2 500 m2 można znaleźć ponad 150 różnego rodzaju ciastek, natomiast w sklepie małoformatowym ponad 50. Duży wybór charakteryzuje również batony czekoladowe czy wafelki impulsowe, tych pierwszych w supermarkecie można znaleźć około 50 a wafelków 40. W sklepach małoformatowych wybór spada odpowiednio do 25 i 18 wariantów. Miłośnicy rogalików czy sezamek muszą zadowolić się zdecydowanie mniejszym wyborem. Konsument znajdzie około 8 wariantów rogalików i 2 sezamek w przeciętnym supermarkecie. I tak mała oferta sezamek, jeszcze spada w sklepach małoformatowych do 1,2 wariantu a rogalików do 5.

Istotne różnice w szerokości półki nie mają wpływu na dynamikę sprzedaży. Wartość poszczególnych rynków rosła w zbliżonym tempie w okresie od kwietnia 2023 do marca 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Największym wzrostem charakteryzują się rogaliki, w supermarketach wyniósł on 16%. 13% dynamika wzrostu dotyczy ciastek, batonów i wafelków. Wzrost wartości sprzedaży sezamek jest nieco mniejszy i wynosi 11%. Wzrost wartości spowodowany jest przede wszystkim wyższymi cenami. Indeks cen wszystkich słodyczy paczkowanych w marcu 2023 w porównaniu do marca 2023 wyniósł ponad 6% zarówno dla sklepów małoformatowych jak również supermarketów. Dlatego analizując sprzedaż warto również przyjrzeć się bliżej liczbie sprzedanych opakowań. Pod tym względem różnice pomiędzy analizowanymi kategoriami są już większe. Rogaliki i ciastka w ostatnich 12 miesiącach w supermarketach zanotowały 2% spadek sprzedaży wyrażonej liczbą opakowań. Największy wzrost dotyczy sezamek: 4%. Wzrost wafelków wyniósł 2% a batonów czekoladowych 1%. Jedną z przyczyn wysokiej dynamiki sezamek może być cena. Średnia cena za opakowanie w supermarketach tej kategorii rosła najwolniej ze wszystkich analizowanych.

Powyższe 5 kategorii można spotkać praktycznie w każdym supermarkecie. Co więcej dostępność nie uległa zmianie. A więc do wzrostów musiał przyczynić się inny element. Rotacja? Średnia liczba opakowań przypadająca na pojedynczy supermarket w okresie od kwietnia 2023 do marca 2024 dla ciastek, batonów, wafelków, rogalików oraz sezamek zanotowała spadek. Największy spadek rotacji zanotowały ciastka i rogaliki najmniejszy sezamki. Jeżeli rotacja spadła a dystrybucja/dostępność nie wzrosła to co przyczyniło się do wzrostów sprzedaży? Supermarkety to kanał, który zanotował istotny wzrost liczny sklepów. Większa liczba supermarketów przyczyniła się do wyższej sprzedaży w tym kanale.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na liczbę opakowań kupowanych podczas jednej transakcji. Konsument, który ma ochotę na ciastka najczęściej kupuje 1,7 opakowania. Również przekąska w postaci rogalika kupowana jest w takiej samej liczbie sztuk. Batony nabywane są średnio w prawie 2 sztukach. Najwięcej opakowań na pojedynczą transakcję przypada na sezamki i wafelki impulsowe, odpowiednio 2,3 i 2,5 sztuki.

źródło: Przemysław Bojanowski, CMR
oprac.: red.