Lody to produkt sezonowy, którego sprzedaż rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Konsumenci zaczynają częściej sięgać po tę kategorię już w maju, wysoka sprzedaż najczęściej utrzymuje się do końca wakacji. Jednak zarówno początek jak i koniec sezonu wyznaczają nie daty w kalendarzu, ale właśnie wysokość temperatury.
Początek sezonu 2023 nie sprzyjał producentom lodów zarówno maj jak również czerwiec były chłodniejsze od odpowiednich miesięcy 2022 roku. Natomiast wrzesień 2023 okazał się wyjątkowo ciepły. Średnie temperatury w tym miesiącu były wyższe aż o około 5 stopni Celsjusza w porównaniu do września 2022 roku. Co wpłynęło na ponad dwukrotny wzrost wartości sprzedaży lodów we wrześniu 2023 roku w porównaniu do września 2022 roku.
Można wyróżnić dwa podstawowe segmenty: lody impulsowe oraz familijne. Każdy z nich charakteryzuje się inną sytuacją spożycia. Lody impulsowe konsumowane są często w drodze natomiast familijne w domu. Wynikają z tego inne zachowania nabywcze. Konsumenci szukają poszczególnych rodzajów gdzie indziej. Jak podaje CMR w przypadku lodów impulsowych głównym miejscem zakupów są sklepy impulsowe do 300 m2. 6 na 10 wydawanych złotówek przypada na ten kanał sprzedaży. Udziały dyskontów wynoszą 28%, supermarketów 10% a hipermarketów jedynie 2% (01-09.2023). Sytuacja zmienia się w przypadku lodów familijnych. Głównym kanałem sprzedaży są dyskonty, które odpowiadają za 58% wartości sprzedaży. Co czwarta złotówka wydawana jest w sklepach małoformatowych, natomiast pozostałe 18% przypada łącznie na supermarkety i hipermarkety (01-09.2023).
Lody impulsowe
Niższe temperatury w większości miesięcy sezonu 2023 roku były podstawowym powodem, dla którego liczba sprzedanych opakowań w sklepach małoformatowych do 300 m2 według danych CMR spadła o około 3%. Natomiast wartość sprzedaży wzrosła o około 16%, do czego przyczynił się wzrost cen.
Dystrybucja lodów impulsowych była praktycznie taka sama jak w poprzednim sezonie. Miłośnik tego rodzaju słodyczy nie musi daleko ich szukać, są one dostępne w nieco ponad 9 na 10 sklepów małoformatowych. Zwiększył się nieco wybór. Średnia liczba wariantów przypadających na pojedynczy sklep wzrosła o 1 i wyniosła 35 sztuk. Największa różnorodność dotyczy lodów na patyku następnie rożków. Lodów w tubce, kubku czy typu „kanapka” jest zdecydowanie mniej.
Trzech głównych producentów: Koral, Unilever, Froneri odpowiada za ponad 80% wartości rynku, zarówno w tym jak i poprzednim sezonie. Zmieniły się natomiast udziały każdego z nich. Udziały wartościowe Korala w sklepach małoformatowych do 300m2 wzrosły o około 3 punkty procentowe i wynoszą prawie 40%. Udziały wolumenowe tego producenta są jeszcze większe – prawie 50%. Wicelider rynku, firma Unilever na przestrzeni całego sezonu zmniejszyła udziały o około 3 punkty procentowe do poziomu 24%. Natomiast Froneri nieznacznie zwiększył udziały, które od stycznia do września wyniosły około 21%
Każdy sezon różni się również nowościami. Jest to ważny element budowania przewagi rynkowej. W obecnym sezonie nowości lodowe odpowiadały za ponad 10% wartości sprzedaży. Największe udziały zyskały Burza i Chmurka od Korala, należało do nich 3% rynku. W przybliżeniu tyle co wszystkie nowości od Unilevera. Najważniejsze z nich to 2 wersje Magnum Sunlover oraz Starchaser i Big Milk Trio Crunchy Cookie Straciatella. Nowości od Froneri osiągnęły około 1,5% rynku. A najlepszą z nich był Kaktus Lava o smaku jabłko-wiśnia.
Lody familijne
Analogicznie jak w przypadku lodów impulsowych również na rynku lodów familijnych istotny wpływ miała temperatura oraz wzrost cen. Jednak w tym segmencie rynku negatywne skutki były mnie odczuwalne. Wartość rynku w 2023 roku wzrosła o około 18% w porównaniu do roku 2022 w sklepach małoformatowych do 300 m2 za co również odpowiada przede wszystkim wzrost cen. Jednak liczba sprzedanych opakowań już nie spadła i była praktycznie taka sama jak w poprzednim sezonie.
Brak powyższych spadków nie uchronił kategorii przed zmniejszeniem się szerokości asortymentu.. W roku 2022 w szczycie sezonu konsument mógł wybierać spośród aż 18 wariantów, w sezonie 2023 było to maksymalnie 17 wariantów przypadających na przeciętny sklep małoformatowy.
W obecnym sezonie królowały produkty 4 producentów: Grycan, Unilever, Koral i Froneri. Ich łączne udziały wartościowe wyniosły ponad 80% w sklepach małoformatowych do 300 m2. Porównując ostatnie dwa sezony widać różnicę w pozycjach poszczególnych graczy. Liderem rynku jest Grycan, który w omawianym kanale umocnił swoją pozycję. Obecnie prawie 1/3 wartości rynku należy do niego. Na drugim miejscu nastąpiła zmiana. Koral zyskał prawie 2 punkty procentowe i posiada 21% rynku. Na trzecie miejsce spadł Unilever z 20% udziałów. Czwarty producent Froneri również zyskał 2 punkty procentowe, jego udziały wartościowe wzrosły do 9%.
Nowości w lodach familijnych „znaczą” mniej niż w impulsowych. Ich udział wartościowy wynosi ponad 4%. Największe uznanie Klientów zyskały nowości 2 producentów: Koral i Grycan. Pierwszy z nich wprowadził na rynek zupełnie nową markę: Vibes aż w 5 smakach. Największą popularność zyskał wariant jagodowy. Natomiast w przypadku nowości Grycana najwięcej transakcji dotyczyło smaku borówkowego w 500 ml opakowaniach.
źródło: Przemysław Bojanowski, analityk danych, CMR
oprac.: red.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż napojów roślinnych