CMR: Październik w sklepach małoformatowych

Detal/Hurt

CMR: Październik w sklepach małoformatowych

20 listopada 2020

  • #sklepy małoformatowe

Jak wynika z danych CMR, w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży zmalała o 1,6%.

W październiku odnotowano spadki sprzedaży napojów (wydatki na wodę spadły o 16%), piwa (liczba sprzedanych opakowań piwa była o 10% mniejsza niż przed rokiem) czy lodów. Klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali po produkty suche i o dłuższym terminie przydatności.

Wartość sprzedaży mąki w sklepach małoformatowych była o 23% wyższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej, wydatki na mrożone dania gotowe zwiększyły się o 10%, natomiast makron, ryż czy olej odnotowały już tylko kilkuprocentowe wzrosty. Jak wynika z danych CMR, w drugiej fali pandemii klienci na zakupy na zapas chętniej chodzą do większych placówek, dla których wprowadzone w październiku limity klientów nie są aż tak uciążliwe jak te, które obowiązywały w pierwszej fali pandemii.

Tradycyjnie końcówka października to czas kiedy na paragonach wyraźnie widać zbliżający się dzień Wszystkich Świętych. W tym roku święto to miało inny niż zwykle charakter. W październiku 2020 r. wartość sprzedaży zniczy w sklepach małoformatowych była o prawie 30% niższa niż przed rokiem. Mniej sprzedało się również produktów takich jak dodatki do ciast i margaryny, warzywa w puszkach czy wódki w dużych opakowaniach.

W październiku 2020 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 18,42 zł, czyli aż o 20% więcej niż rok wcześniej. W dużej mierze przyczynił się do tego wzrost cen, ale duże znaczenie miała też zmiana zwyczajów zakupowych związana z epidemią koronawirusa – zakupy są obecnie rzadsze, ale większe niż kiedyś. Jak wynika z danych CMR, w październiku 2020 r. średnia liczba opakowań w koszyku była o 10% wyższa niż przed rokiem.