CMR: Maj 2024 r. w sklepach małoformatowych

Aktualności

CMR: Maj 2024 r. w sklepach małoformatowych

Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 r. była o 13% wyższa niż przed rokiem. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7%), napoje gazowane (wzrost o 8%), napoje typu ice tea, a także mrożonych kaw. Obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33%) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34%).

Z danych z paragonów gromadzonych przez CMR wynika, że w maju 2024 r. nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rok do roku rosła sprzedaż płynów i podów do papierosów elektronicznych, niewielki spadek odnotowała natomiast kategoria, która była hitem sprzedaży w 2023 r., czyli jednorazowe papierosy elektroniczne.

W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11%, a łączne obroty były wyższe o 12%. Sezonowy wzrost sprzedaży w miesiącach wiosenno-letnich to cecha charakterystyczna sklepów małoformatowych, ze względu na duży udział w sprzedaży napojów, lodów czy piwa szczyt sprzedaży przypada na miesiące wakacyjne, kiedy temperatury są najwyższe.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

źródło: CMR
oprac.: red.