Celebrujemy Światowy Dzień Uśmiechu

Producenci

Celebrujemy Światowy Dzień Uśmiechu

06 października 2022

Poprawa nastoju, łatwiejsze nawiązywanie relacji, łagodzenie konfliktów, czy większa pewność siebie – to tylko niektóre korzyści płynące z uśmiechu, wskazane przez respondentów w badaniu zrealizowanym dla Mars Polska[1]. Ten sposób okazywania radości jest tak ważny, że doczekał się nawet własnego święta. 7 października przypada Światowy Dzień Uśmiechu.  O tym, że o uśmiech warto troszczyć się zawsze, od blisko dekady, przypomina program „Dziel się Uśmiechem”! Organizatorzy inicjatywy edukują, że zdrowe i czyste zęby pomagają w swobodnym okazywaniu pozytywnych uczuć.

Historia wyjątkowego święta

Światowy Dzień Uśmiechu został zapoczątkowany w 1999 roku przez Harvey Ball, autora ikonicznego już znaku uśmiechniętej, żółtej buźki tzw. „smiley face”. Znak ten powstał w 1963 roku i błyskawicznie zyskał międzynarodową rozpoznawalność. Celem wprowadzenia tego święta do kalendarza było zwrócenie uwagi na to, jak ważny jest uśmiech i jak wiele potrafi zmienić w naszym życiu. Harvey Ball wierzył w jego ogromną siłę[2].

Dlaczego uśmiech jest tak ważny?

Niektórzy uważają, że uśmiech jest jedną z pierwszych rzeczy, na które zwraca się uwagę poznając drugą osobę. Obok uścisku dłoni czy wyglądu stanowi on ważnych czynnik reprezentujący danego człowieka w trakcie powitania. Często osoby pogodne i radosne szybciej zdobywają zainteresowanie, zaufanie oraz nawiązują nowe relacje. Uśmiech może poprawiać samopoczucie, a ten odwzajemniony daje radość na cały dzień. Nasz mózg lubi radosne twarze i automatycznie kojarzy to zjawisko z czymś dobrym. Według Ruth Campbell z londyńskiego University College uśmiech jest „zaraźliwy”, a to wszystko przez część neuronów lustrzanych zlokalizowanych w przedruchowej korze czołowej, która powoduje automatyczne odzwierciedlenie ekspresji, jaką widzimy[3]. Jakie jeszcze korzyści przynosi nam śmiech? Podczas śmiania się do naszych płuc dostarczamy nawet trzy razy więcej powietrza. Dodatkowo, ma to wpływ na przyspieszenie krążenia krwi i spadek poziomu ciśnienia[4]. Warto więc, aby często gościł na naszych twarzach!

Jak troszczyć się o piękny i zdrowy uśmiech?

Według badań SW Research i Mars Polska 50% ankietowanych deklaruje, iż najbardziej lubi, kiedy ludzie śmieją się w sposób odsłaniający zęby[5]. Z drugiej strony barierą, która powoduje, że ludzie niechętnie się uśmiechają, często bywa niezadowolenie ze stanu uzębienia[6]. Między innymi z tego powodu tak ważna jest właściwa higiena jamy ustanej wdrażana już od najmłodszych lat.  Warto stosować zasadę 4 kroków dla zdrowych i czystych zębów – szczotkowanie przynajmniej dwa razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, sięganie po bezcukrową gumę do żucia, kiedy nie mamy możliwości umycia ich po jedzeniu i piciu oraz regularne kontrole u dentysty. Te proste czynności wykonywane regularnie, mogą znacząco pomóc w walce z chorobami zębów i poprawić ich ogólny stan oraz wygląd.

„Dziel się Uśmiechem” – weź udział w programie!

Obecnie trwa już 10. odsłona programu ,,Dziel się Uśmiechem”, którego celem jest budowanie świadomości znaczenia profilaktyki w zapobieganiu próchnicy już od najmłodszych lat. 1% ze sprzedaży gum Orbit® w sklepach stacjonarnych w okresie od 1 września do 31 października 2022 r., zostanie przekazany na realizację programu, w tym materiały edukacyjne i lekcje dla 100 tysięcy dzieci. Inicjatywa organizowana jest przez firmę Mars Polska we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem. Przez blisko 10 lat trwania programu prawie 800 tysięcy dzieci dowiedziało się, jak troszczyć się o swoje uśmiechy, które są cennym skarbem.

[1] Badanie przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Mars Polska, N=1000

[2] About Harvey Ball (worldsmile.org)

[3] Uśmiech za uśmiech – Charaktery – magazyn psychologiczny

[4] Śmiech leczy – Diabetyk

[5] Badanie przeprowadzone we wrześniu 2021 roku przez SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, na zlecenie Mars Polska, N=1000

[6] *Badanie zrealizowane na zlecenie Mars Wrigley w dniach 17-19.08.2020 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, N = 1154