Rynek powierzchni handlowej rozwija się w tempie około 4% rocznie. W mijającym roku otwarto 21 dużych obiektów, jak galerie czy centra wyprzedażowe. W Polsce jest już 12 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej – wynika z raportu przygotowanego przez CBRE.
W 2018 r. oddano do użytku ponad 430 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, osiągając całkowity wolumen 12 mln mkw. Spośród 21 nowopowstałych obiektów 12 to centra handlowe, 8 parków handlowych i jedno centrum wyprzedażowe. Ponadto 15 placówek rozbudowano. Największe tegoroczne otwarcia to Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) oraz Gemini Park Tychy (36 tys. mkw.).
Miastami mającymi największe nasycenie powierzchnią handlową w mkw. na 1 tys. mieszkańców są Poznań (1257 mkw.), Gdańsk (1177 mkw.) oraz Lublin (1152 mkw.). Najniższy współczynnik spośród miast powyżej 200 tys. mieszkańców mają Radom, Częstochowa i Toruń.
Pod względem całkowitej dostępnej powierzchni handlowej bezkonkurencyjna okazuje się Warszawa z wynikiem niemal 1,7 mln mkw., kolejne miejsca zajmują Górny Śląsk (1,2 mln mkw.) oraz Trójmiasto (795 tys. mkw.).
Źródło: Rzeczpospolita
Foto: Pixabay