Carrefour Polska rozpoczął w Warszawie instalacje automatycznych butelkomatów, w ramach których sieć będzie odbierała od klientów 3 frakcje odpadów objętych ruszającym z dniem 1 stycznia 2025 roku systemem kaucyjnym. Celem inicjatywy Carrefour jest jak najszybsze aktywne włączanie Polaków w odzysk surowców wtórnych oraz ułatwienie im dostępu do punktów zwrotu zużytych opakowań w całym kraju.
Mimo iż prace legislacyjne dotyczące finalnego kształtu systemu kaucyjnego w Polsce nadal trwają, na rynku pojawiają się kolejne inicjatywy, których celem jest przygotowanie Polaków na nowe prawo oraz zmiana ich dotychczasowych przyzwyczajeń w zakresie postępowania z odpadami, takimi jak plastik, szkło czy aluminium. Najnowszą z nich jest instalacja w warszawskich sklepach Carrefour maszyn pozwalających na zwrot zużytych butelek plastikowych oraz puszek aluminiowych po napojach, jak również szklanych butelek zwrotnych.
Automatyczne butelkomaty o nazwie PETfur, powstają zarówno w hipermarketach należących do sieci, jak również mniejszych sklepach, takich jak supermarkety czy sklepy osiedlowe.
– Instalacja maszyn służących odbiorowi zużytych opakowań w naszych warszawskich sklepach, to kolejny krok w kierunku uruchomienia przez Carrefour Polska pełnoprawnego, zgodnego z wymogami ustawy systemu kaucyjnego jeszcze w tym roku. Naszym celem jest z jednej strony przygotowanie naszych sklepów do aktywnego uczestnictwa w nowym system, ale także edukacja polskiego społeczeństwa na temat korzyści płynących ze zwrotu opakowań kaucyjnych. Stworzyliśmy humorystyczną nazwę PETfur dla naszych butelkomatów, aby trafiać z tym przekazem również do młodego pokolenia, które jest jedną z największych grup konsumujących napoje w opakowaniach PET – mówi Sylwester Mroczek, Menedżer Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych. Od blisko 3 lat prowadzimy testy różnych modeli tego systemu w różnych formatach naszych sklepów. Mamy wypracowane know-how, które teraz stopniowo będziemy skalować na całą naszą sieć sklepów. Już dzisiaj jesteśmy gotowi przyjmować 100% szklanych butelek zwrotnych od klientów, a obecnie skupiamy się na dopracowaniu modelu postępowania z PET i aluminium. Pracujemy nad tym, aby Carrefour wyróżniał się na tle innych sklepów odbierających opakowania, nie tylko jakością i wygodą klientów, ale szybkością obsługi oraz pozytywnymi doświadczeniami zakupowymi – dodaje Sylwester Mroczek.
3 lata testów, 20 milionów zebranych opakowań i 45 milionów butelek
Carrefour już w grudniu 2020 roku w swoich warszawskich sklepach, rozpoczęła ręczną zbiórkę szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania dowodów ich zakupu i wypłacając klientom pełną kaucję w bonach płatniczych. Do dnia dzisiejszego, Carrefour odebrał już ponad 45 milionów butelek szklanych od klientów.
W styczniu 2023 roku firma rozszerzyła swoje przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego i wspólnie z EKOPunkt Organizacją Odzysku Opakowań, w 10 hiper- i supermarketach w województwie śląskim, rozpoczęła w sieci butelkomatów automatyczną zbiórkę opakowań po napojach. W jej ramach sieć rozpoczęła przyjmowanie od klientów zużytych opakowań plastikowych i aluminiowych, płacąc za każdą sztukę 15 groszy, a klienci otrzymują te środki w postaci e-bonów, którymi od razu mogą zapłacić za zakupy. Test ten nadal jest realizowany, a przez minione 1,5 roku firmie udało się odebrać od klientów ponad 20 milionów opakowań, które trafiły do profesjonalnego recyklingu.
źródło: Carrefour Polska
oprac.: red.