Branża winiarska o trendach na 2024 r.

Detal/Hurt

Branża winiarska o trendach na 2024 r.

13 lutego 2024

Szefowie firm członkowskich Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa przewidują, że zwiększy się popyt na wina z mniej znanych regionów. Powód? Polacy coraz więcej wiedzą o winie, szukają więc propozycji nieoczywistych. No i jeszcze jedno: wina słodkie oraz półsłodkie, powoli odchodzą w cień.

Końcówka roku zaskoczyła

Rekordowa sprzedaż w grudniu – to ona daje nadzieję na dobry, 2024 rok.  Choć, jak podkreślają szefowie firm winiarskich, listopad wcale na to nie wskazywał.

– W roku 2023 bardzo wyraźnie obserwowaliśmy znaczące wyhamowanie zakupów w  listopadzie – przyznaje Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Handlu i Logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. – Z kolei początek grudnia był zastanawiająco spokojny. Okazało się, że to efekt maksymalnego przesunięcia zakupów świąteczno-noworocznych na ostatni moment. Ale jak już Polacy ruszyli do sklepów… Śmiało możemy powiedzieć, że zakupy zrealizowali  bez ograniczeń.

Co mówią dane?

Najnowsze dane na temat rynku wina w 2023 roku przygotowała forma NielsenIQ. Wnioski firmy badawczej w dużym stopniu pokrywają się z obserwacjami branży.

– Rok 2023 był zdecydowanie trudny dla branży alkoholowej i okazał się jeszcze trudniejszy niż już pełen wyzwań rok 2022 – mówi Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ. – Każda z branż – piwowarska, spirytusowa, winiarska –  odnotowała większe spadki wielkości sprzedaży aniżeli w roku ubiegłym. Branży winiarskiej, w przeciwieństwie do pozostałych, udaje się jednak poprawić wynik wartościowy[1].

Jak radzą sobie poszczególne kategorie win?

– Patrząc na sprzedaż win w podziale na segmenty cenowe, widzimy bardzo dobre wyniki win premium, czyli tych, w przedziale cenowym 30-49,00 zł.[2] Jednak stanowią one niecałe 14% wielkości sprzedaży, więc niewystarczająco dużo, aby zniwelować spadki, zwłaszcza w segmencie economy. Zagłębiając się w typy win, to stabilna wielkość sprzedaży win stołowych w obecnych okolicznościach to bardzo dobry wynik. Szczególnie świetnie radzą sobie wina wytrawne, przede wszystkim białe i różowe ze swoim dwucyfrowymi wzrostami wielkości sprzedaży. Na przeciwnym biegunie i smakowym i pod względem wyników są wina słodkie. Wina czerwone słodkie i półsłodkie tracą najbardziej na znaczeniu. Wielkość sprzedaży win deserowych jest mniejsza o ponad 10% rok do roku. Wina aromatyzowane i owocowe w tym samym czasie odnotowują spadek blisko 3%. Spadki odnotowują też wina musujące. Uspokajam jednak – boom na prosecco nadal trwa. Asti i cava również bardzo dobrze sobie radzą. To wielkość sprzedaży Igistoje  jest niemal o połowę mniejsza niż w 2022 – podsumowuje Anna Wagner.

Potrzeby branży

Jakie są oczekiwania branży winiarskiej wobec nowego rządu? Jak mówi Prezes ZP PRW, Magdalena Zielińska, kwestią priorytetową jest ciągle nieuregulowana sprawa sprzedaży wina na odległość. Potrzebne są jasne regulacje prawne – kto, i na jakich zasadach, może to robić.

– Ustawa o wychowaniu w trzeźwości z 1982 roku nic nie mówi, rzecz jasna, o handlu przez Internet. Organy administracji państwowej interpretowały to jako zakaz. Inaczej natomiast uznały sądy – w ciągu ostatnich dwóch lat wydały wyroki, z których wynika jednoznacznie, że ustawa nie wyklucza takiej możliwości. Sprawa powinna więc zostać ostatecznie uregulowana tak, by sklepy mogły prowadzić sprzedaż przez Internet w sposób kontrolowany i w pełni  bezpieczny. Liczymy na to, że nowy rząd jak najszybciej podejmie i uporządkuje ten temat. Jest on szczególnie ważny dla małych, regionalnych winiarni i miodosytni, które ze swoimi niszowymi produktami mogą za pośrednictwem tego kanału dotrzeć do szerszego grona konsumentów-koneserów – mówi Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Ważną sprawą jest także kwestia cydru. O stosowne regulacje dla tej  wyjątkowej kategorii od lat walczy ZP PRW.

[1] NielsenIQ Shopper Pulse, wrzesień 2023, NielsenIQ Consumer Outlook 2023 NIQ Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 12 miesięcy kończących się na grudniu2023 porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategorie: całe alkohole, w tym piwa, cydry, wina i alkohole mocne w tym drinki gotowe do spożycia

[2] Wina premium to wina w przedziale cenowym od 30 do 49,99zł (dla win stołowych, musujących i deserowych). Dla win typu wermuty – przedział ten to 30-39,99zł. Dla win aromatyzowanych i owocowych przedział ten jest nieco niższy i wynosi od 25zł wzwyż.

źródło: ZP Polska Rada Winiarstwa
Oprac.: red.