Big Data – wielka rewolucja w retailu

Aktualności

Big Data – wielka rewolucja w retailu

Zakaz handlu w niedzielę zaostrza rywalizację między sprzedawcami. Szansą na utrzymanie się na dynamicznie zmieniającym się rynku jest budowanie trwałych relacji z klientami. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest analiza danych transakcyjnych i odpowiednie zarządzanie Big Data.

Powszechny dostęp do Internetu oraz przeniesienie wielu aktywności do sieci przyniosły niespotykaną dotąd ilość informacji o klientach i ich upodobaniach. Jednak według danych opracowanych przez EETimes, aż 80% z nich pozostaje nieustrukturyzowanych, a tym samym niezagospodarowanych przez branżę. Szansą na ich wykorzystanie jest kompleksowa analiza i strukturyzacja do poziomu Big Data, które już dziś stanowią istotny element rozwiązań stosowanych w handlu.

Informacje pochodzące min. ze smartfonów, wyposażonych w technologię GPS, aplikacji zakupowych i mediów społecznościowych oraz te, pozyskane bezpośrednio z punktów sprzedaży (jak np. mimika, reakcja na poszczególne produkty i sposób ich ekspozycji, oświetlenie czy zapach, a także obsługę) po odpowiednim opracowaniu stanowią wartościowy i miarodajny materiał, wspierający decyzyjność w zakresie funkcjonowaniu sklepu. Dzięki nowoczesnym narzędziom i metodom analizy, Big Data pomagają w odkrywaniu wzorców zachowań i ścieżek zakupowych klientów. Dostarczają informacji o tym, co przyciąga konsumentów do sklepu, na które towary zwracają uwagę, jak dokonują wyboru, aż po metody płatności, na jakie się decydują. Umożliwiając dostęp do wiedzy o konsumenckich preferencjach zakupowych w czasie rzeczywistym, Big Data usprawniają personalizację oferty sklepu i właściwe nim zarządzanie.

Współcześni konsumenci chcą mieć poczucie, że faktycznie zyskują na wyborze konkretnego sklepu. Dzieje się tak w tych placówkach, które najlepiej spełniają ich oczekiwania – wobec tych klienci będą lojalni. Trafiająca w gusta oferta, odpowiednio dopasowane promocje, przejrzysta ekspozycja oraz trasa zakupów zaprojektowana z myślą o wygodzie konsumenta budują przywiązanie do sklepu, a są wynikiem właściwego przetwarzania i wykorzystywania informacji. Już teraz stosowane w handlu rozwiązania opierają się o technologie, dostarczające i analizujące Big Data.

Foto: Pixabay