Biedronka propaguje edukację żywieniową dzieci i młodzieży

Aktualności

Biedronka propaguje edukację żywieniową dzieci i młodzieży

07 marca 2016

Jeronimo Martins Polska i Green Factory Holding zawarły „zieloną koalicję” na rzecz kształtowania pozytywnych wzorców żywieniowych wśród dzieci i młodzieży. W ramach realizowanego przez nie programu „Zielona Kraina” od 29 lutego do 23 czerwca br. w szkołach podstawowych w czterech polskich miastach odbędą się warsztaty kulinarno-edukacyjne dla uczniów i ich nauczycieli. Patronat nad programem objął Instytut Żywności i Żywienia.

Sieć sklepów Biedronka, mając na uwadze fakt, iż prawidłowe żywienie w dzieciństwie pomaga w utrzymaniu dobrego zdrowia w przyszłości, postanowiła podjąć kolejne działania na rzecz kształtowania odpowiednich nawyków u dzieci i młodzieży. W tym celu wspólnie ze swoim wieloletnim partnerem handlowym – firmą Green Factory Holding, producentem świeżych warzyw – powołała koalicję, która przygotowała cykl warsztatów edukacji żywieniowej „Zielona Kraina” dla uczniów klas czwartych szkół podstawowych i ich nauczycieli.

Program zajęć realizowany będzie w czterech polskich miastach – Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach i Poznaniu. W 200 bezpłatnych warsztatach edukacyjnych weźmie udział około 4,5 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Cykl zajęć rozpocznie się 29 lutego we Wrocławiu, a zakończy 23 czerwca w Poznaniu. Kolejna seria warsztatów planowana jest na jesień br.

Tematyka warsztatów

Szczególna uwaga uczestników zostanie zwrócona na zalety wynikające ze zmniejszenia spożycia cukrów prostych, a także produktów pochodzenia zwierzęcego i sztucznie wzbogacanych. Program warsztatów jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, wpisuje się też w założenia projektu „Szkoła promująca zalecenia Europejskiego kodeksu walki z rakiem”. Warsztaty obejmują interaktywne pogadanki dotyczące zasad prawidłowego żywienia, wspólne przygotowywanie posiłków ze świeżych owoców i warzyw, prezentację zawodu dietetyka i kucharza oraz gry i zabawy edukacyjne.

Rola diety

– W okresie wzrostu i rozwoju odpowiednio zbilansowana dieta ma kluczowy wpływ na rozwój i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Ważne, by wraz z jedzeniem dostarczać zarówno witaminy i składniki mineralne, jak i odpowiednią ilość energii (kalorii). Jak wynika z przeprowadzonych w 2013 r. badań Instytutu Żywności i Żywienia, nadmierną masę ciała ma obecnie ponad 1/5 dziewcząt i prawie 1/3 chłopców – mówi Hanna Stolińska, dietetyk Instytutu Żywności i Żywienia.

Szczególnie niepokojąca jest dynamika przyrostu masy ciała polskich dzieci (najwyższa w Europie), obecność w ich żyłach blaszek miażdżycowych i zwiększone ryzyko rozwoju cukrzycy. Sytuacja taka jest następstwem nadmiernego konsumowania przede wszystkim cukrów prostych (słodycze, soki, napoje, przetworzone produkty zbożowe) i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. W diecie brakuje natomiast odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i witamin.

Działania Biedronki na rzecz zdrowego odżywiania się

Biedronka już od lat podejmuje działania, mające na celu edukację klientów odnośnie zdrowego odżywiania się. Na półki sklepów wprowadza nowe artykuły, które są istotne z punktu widzenia zbilansowanej diety oraz produkty dla osób ze szczególnymi potrzebami żywieniowymi, w tym bezglutenowe i bez laktozy. Sieć udoskonala skład produktów marki własnej w celu poprawy ich wartości odżywczej, m.in. poprzez obniżenie zawartości tłuszczu, eliminację tłuszczy nasyconych i trans, redukcję zawartości soli i cukru, przy jednoczesnym utrzymaniu walorów smakowych. W 2015 roku w ten sposób ulepszono skład 45 produktów będących w stałej ofercie sieci, dzięki czemu udało się zapobiec wprowadzeniu na rynek: 274 ton cukru, 69 ton soli i 11 ton tłuszczu. Biedronka realizuje także program „5 garści zdrowia”, zachęcający do spożywania 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Natomiast w 2006 r. wspólnie z Instytutem Matki i Dziecka oraz firmami Danone i Lubella Biedronka powołała koalicję Partnerstwo dla Zdrowia, której celem jest przeciwdziałanie zjawisku niedożywienia dzieci w Polsce. W jej ramach Biedronka wprowadziła do sprzedaży kaszkę Mleczny Start, w cenie przystępnej nawet dla mniej zamożnych klientów. Od 2011 r. koalicja prowadzi także program edukacyjny „Śniadanie Daje Moc”, propagujący wśród uczniów klas 0-3 szkół podstawowych zasady zdrowego odżywiania.

Więcej informacji dotyczących projektu „Zielona Kraina” znaleźć można na stronie internetowejwww.zielona-kraina.com.