Rozwój technologii spowodował wzrost popularności płatności internetowych, które stanowią alternatywę płatności gotówkowej, czy też terminala płatniczego w sklepie, dostępnego dla przedsiębiorców przez pierwszy rok za darmo, w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Choć używanie płatności internetowych wiąże się z licznymi korzyściami, to powinniśmy wiedzieć o tym, że brak odpowiedniej ochrony płatności może mieć negatywne konsekwencje dla naszych klientów. Dlatego tak bardzo istotne jest skorzystanie z całej gamy zabezpieczeń, by zapewnić klientowi komfort uwierzytelniania zapłaty.
Płatności internetowe – korzyści
Płatności online są bardzo korzystne dla każdego sklepu internetowego. Przede wszystkim zwiększają wygodę klientów, pozwalając na realizowanie zapłaty w uproszczony sposób, bez konieczności przepisywania wielu danych do przelewu. W większości przypadków klienci muszą jedynie wpisać hasło lub kod zatwierdzający transakcję. Co więcej, przy systemie płatności internetowych informację o potwierdzeniu zapłaty otrzymują obie strony transakcji. Takie komunikaty są generowane automatycznie. Dzięki temu udogodnieniu nie musimy czekać na to, aż pieniądze znajdą się fizycznie na naszym koncie. Po takim komunikacie możemy zabrać się od razu za przygotowanie wysyłki towaru do klienta, co wpływa korzystnie na naszą ocenę związaną z czasem dostarczenia towarów.
Ponadto udostępniając płatność internetową na stronie naszego sklepu, możemy zaoferować naszym klientom różnorodne metody płatności, oferowane przez wielu operatorów. Płatności online kodem z karty VISA lub Mastercard, BLIK, Paypal czy też Oneclick – to tylko niektóre przykłady. Im więcej ich udostępnimy naszym klientom, tym mniejsze ryzyko porzucenia koszyka przez kupującego, który nie znajdzie satysfakcjonującego go rozwiązania względem płatności.
Płatności online w sklepie internetowym są zatem bardzo korzystne, aczkolwiek prowadząc biznes, powinniśmy pamiętać o bezpieczeństwie klientów. W ten sposób unikniemy przejęcia naszych środków przez cyberprzestępców.
Zabezpieczenia płatności internetowych na przykładach
W przypadku płatności internetowych możemy skorzystać z całej grupy zabezpieczeń autoryzacji. Standardowym rozwiązaniem przy kartach płatniczych jest kod zabezpieczający z karty płatniczej (kod CVV dla kart VISA, kod CVC dla kart Mastercard, kod CID dla kart American Express lub kod CVV2 dla kart Diners Club). Są to trzy cyfry znajdujące się na rewersie karty. Takie zabezpieczenie pozwala na zweryfikowanie autentyczności karty płatniczej stosowanej do płatności. Kod bezpieczeństwa karty może podać zatem tylko posiadacz karty, który ma ją w swoim portfelu. Pozwala to na zminimalizowanie ryzyka kradzieży środków do dyspozycji w ramach podłączonego do karty rachunku.
Innym z rozwiązań, które zgodnie z dyrektywą PSD2, od 1 stycznia 2021 roku jest obowiązkowe w handlu elektronicznym na terenie UE, jest system bezpiecznego protokołu EMV 3-D Secure. Stosowany jest on przez takie organizacje płatnicze jak Visa, Mastercard, Diners Club czy American Express. Tenże system umożliwia dokonywanie transakcji płatniczych przy dodatkowej identyfikacji właściciela karty, poza podaniem danych znajdujących się na karcie. Weryfikacja tożsamości odbywa się przy użyciu dodatkowego hasła jednorazowego. Generowane jest ono przez token internetowy lub przesyłane w formie SMS-a na podany numer telefonu. System 3D Secure zapobiega zatem przejęciu środków klientów przez osoby, które weszły nielegalnie w posiadanie kart naszych klientów.
Obecnie w naszych sklepach internetowych możemy również korzystać w coraz większej mierze z biometrycznego uwierzytelniania płatności. W tym przypadku dostępny jest cały wachlarz form uwierzytelniania. W ostatnich latach szczególnie dużą popularność zdobyło uwierzytelnienie płatności za pomocą odcisku palca, ponieważ odcisk palca jest już powszechnie używany w telefonach komórkowych do odblokowania ekranu. Płatność telefonem to obecnie powszechne rozwiązanie, stosowane przez klientów w różnych grupach wiekowych.
*artykuł zewnętrzny*