Barometr Providenta: Na prezenty średnio wydamy niemal 750 zł

Aktualności

Barometr Providenta: Na prezenty średnio wydamy niemal 750 zł

05 grudnia 2023

Niemal co trzeci z nas za zakup prezentów zabiera się dopiero w grudniu – wynika z cyklicznego Barometru Providenta przeprowadzonego z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Co Polacy chcieliby znaleźć pod świątecznym drzewkiem? Na to pytanie także odpowiada najnowsza edycja badania.

Polacy przyjmują bardzo różne strategie związane z rozłożeniem w czasie gwiazdkowych zakupów. Co ósmy z nas szuka okazji do kupowania prezentów pod choinkę w ciągu całego roku. Aż 18,4% respondentów zaczyna zakupy kilka miesięcy przed Gwiazdką, a 37,1% rezerwuje sobie na ten cel kilka tygodni poprzedzających święta. Jednak niemal co trzeci Polak nie odhaczył jeszcze prezentów z listy świątecznych zadań. Na grudniowe wyprzedaże poluje 15,6%, natomiast 16,4% badanych deklaruje, że zakupy upominków zostawia sobie na ostatnią chwilę.

– Kobiety podchodzą do planowania prezentów bardziej strategicznie – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – Aż 16,5% z nich okazji szuka przez cały rok, a co piąta respondentka zakupy zaczyna kilka miesięcy przed świętami. Panowie są na drugim biegunie – ponad 20% o upominkach przypomina sobie w ostatniej chwili – dodaje Karolina Łuczak.

Mikołaj odwiedzi ponad połowę z nas

Aż 57,6% badanych deklaruje, że w tym roku oczekuje prezentu, przy czym 19,7% jest zdecydowanie przekonanych że znajdzie go pod choinką. Podarku najczęściej spodziewają się najmłodsi respondenci (niemal 70% wśród badanych w wieku 18-24 lata) oraz seniorzy (62,5% w grupie 55-64 lata oraz 61,1% w grupie 65+).

– Co ciekawe to właśnie starsi respondenci są bardziej pewni siebie, jeśli chodzi o gwiazdkowe prezenty – ponad 23% z nich deklaruje, że zdecydowanie spodziewa się podarku w te święta. Wśród badanych poniżej 25 roku życia, aż połowa deklaruje, że raczej oczekuje paczki pod choinką, natomiast zdecydowanych deklaracji udzieliło 19,2% respondentów – dodaje Karolina Łuczak.

Ranking prezentów otwierają… pieniądze

Podobnie jak w ubiegłych latach, najczęściej wybieranym wymarzonym prezentem do 200 zł są pieniądze lub bony na zakupy – wskazało tak 24% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (14,3%). Podium zamyka elektronika wskazana przez co dziesiątego. Popularnością cieszą się także ubrania i buty (7,7%), biżuteria (6,6%) oraz książka (6,6%). Niemal 6% badanych ucieszy się natomiast z biletów lub voucherów na wydarzenia kulturalne lub kursy.

– Na nasz osobisty ranking prezentów wpływa zarówno płeć jak i wiek – podkreśla Karolina Łuczak. – Panowie na drugim miejscu wskazują elektronikę, natomiast wśród pań na podium znalazła się biżuteria – dodaje.

Ciekawie wygląda ranking wymarzonych prezentów wśród najmłodszych respondentów. Pieniądze, choć popularne (wskazało je 15,8% z tej grupy wiekowej) nie są najbardziej pożądanym upominkiem Zetek. Pierwsze miejsce należy do kosmetyków (17,7%). Na podium znalazło się jeszcze miejsce dla książek, o których marzy 12,6% młodych badanych. Częściej niż starsi respondenci Zetki ucieszą się także z ubrań (10,7%) oraz biletów i voucherów (10,5%)

Gust obdarowanego ma duże znaczenie dla 44,4% respondentów, a atrakcyjna cena należy do czynników decydujących niemal 40% badanych. Około co trzeci Polak jest zdeterminowany, by nie przekroczyć budżetu. Na funkcjonalność uwagę zwraca 27,5% badanych.

– Choć hierarchia czynników wpływających na zakup jest podobna wśród kobiet i mężczyzn, to patrząc na dane uważniej, możemy zaobserwować kilka ciekawych różnic – zauważa Karolina Łuczak. – Na przykład, zarówno panie jak i panowie, najczęściej wskazywali gust obdarowanego. Ten czynnik jest ważny dla aż 51,5% kobiet. Wśród mężczyzn wskazało tak 36,5% – dodaje.

Respondentki częściej niż mężczyźni zwracały także uwagę m.in. na atrakcyjną cenę (42,9% vs 35,4%), budżet (31,6% vs 27,8%) czy funkcjonalność (28,3% vs 26,6%). Panowie natomiast bardziej wyczuleni są m.in. na markę (10,8% vs 5,9%) czy własny gust (21,4% vs 16,7%)

Ile to będzie kosztowało?

Na prezenty średnio chcemy przeznaczyć 747 zł, a na pozostałe wydatki związane z celebracją Gwiazdki (tj. jedzenie, wystrój domu, organizację spotkań, koszty ewentualnych podróży itp.) 969 zł. Po raz kolejny panowie zadeklarowali przeciętne wyższe wydatki niż panie – i to zarówno w zakresie prezentów, jak i pozostałych świątecznych kosztów. Na poszczególne cele mężczyźni średnio chcą przeznaczyć odpowiednio 813 zł oraz niemal 1107 zł. Kobiety natomiast przeciętnie wskazały kwoty 682 zł i 820 zł.

– Największe budżety prezentowe przewidują badani w wieku 35-44 lat. Respondenci z tej grupy średnio chcą wydać aż 916 zł. Najmniejszą sumą dysponują natomiast najmłodsi respondenci, którzy deklarują średni budżet w wysokości 583 zł – komentuje Karolina Łuczak.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w listopadzie 2023 r.

źródło: Barometr Providenta
Oprac.: Klaudia Walkowiak