Banki Żywności: Polacy chcą, aby sieci handlowe przekazywały nadwyżki żywności na cele społeczne

Aktualności

Banki Żywności: Polacy chcą, aby sieci handlowe przekazywały nadwyżki żywności na cele społeczne

22 kwietnia 2015

W Polsce rocznie aż 300 000 ton żywności jest marnowane przez dystrybutorów żywności np. hurtownie, sklepy i sieci handlowe (Eurostat 2006). Tymczasem aż 84% Polaków chciałoby, aby niesprzedana żywność z supermarketów trafiła do osób potrzebujących. Banki Żywności z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi przypominają, że sklepy mogą przekazywać darowizny żywnościowe, na cele społeczne, zapobiegając w ten sposób marnowaniu żywności i przyczyniając się do ochrony środowiska naturalnego.

Polacy chcą, aby sieci handlowe przekazywały nadwyżki żywności na cele społeczne Instytut badawczy MillwardBrown, na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności, przeprowadził badania opinii publicznej. Wynika z nich, że Polacy uważają marnowanie żywności przez sieci handlowe w sytuacji, gdy wiele osób żyje w ubóstwie, za problem, który trzeba rozwiązać. Co więcej, ankietowani deklarują, że mogą partycypować w kosztach działań na rzecz rozwiązywania problemu.

Wyniki badań MillwardBrown na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności:

    t

  • 84 % Polaków uważa, że niesprzedana żywność z supermarketów powinna trafić do organizacji społecznych.
    t

  • 84 % Polaków deklaruje, że chętniej robiłoby zakupy w sklepie, wiedząc, że przekazuje on niesprzedaną żywność, która mogłaby się zmarnować, organizacjom społecznym.
    t

  • 78 % Polaków deklaruje, że byłoby w stanie zapłacić 10 groszy więcej za zakupy w sklepie, który przekazuje niesprzedaną żywność organizacjom społecznym.

Dobroczynność bez VAT!

– Żywię głęboką nadzieję, że wyniki tych badań zachęcą sieci handlowe, które jeszcze tego nie zrobiły, do podjęcia współpracy z Bankami Żywności. Zachęcam sieci handlowe do dobroczynności, tym bardziej że od
1 października 2013 r. prawo sprzyja darczyńcom. Nie trzeba już płacić podatku od darowizn żywności. Obecnie z Federacją Polskich Banków Żywności, w tym obszarze współpracują cztery sieci handlowe.
– mówi Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności Marek Borowski.

– Pierwszą siecią handlową, która rozpoczęła współpracę ogólnopolską z Federacją Polskich Banków Żywności jest Tesco. Od października 2013 roku Tesco przekazało Bankom Żywności przekazało już ponad  900 ton żywności. Współpracę z Bankami Żywności w obszarze zapobiegania marnowaniu żywności rozpoczęły także sieci: Auchan, Carrefour, Selgros oraz Makro.dodaje Marek Borowski

 

W 2013 roku w Polsce żyło 2,5 miliona osób o dochodach poniżej ustawowego minimum egzystencji wynoszącego 551 zł miesięcznie. (GUS 2014) Jednocześnie w Polsce marnują się ogromne ilości żywności, która mogłaby trafić do osób potrzebujących.

 

Wysoka jakość pomocy udzielanej przez Banki Żywności

Federacja Polskich Banków Żywności i zrzeszone w niej Banki Żywności są organizacjami pozarządowymi wyspecjalizowanymi w pozyskiwaniu, transportowaniu i dystrybucji produktów żywnościowych. Sprawna współpraca z darczyńcami żywności stanowi podstawę profesjonalnej pomocy udzielanej przez Banki Żywności. Są one w stanie przyjąć i rozdysponować każdy asortyment, nawet produkty z bardzo krótkim terminem przydatności do spożycia oraz produkty świeże i mrożonki, zachowując łańcuch chłodniczy i spełniając wszystkie kryteria bezpieczeństwa (system HACCP, stały nadzór sanepidu). Banki Żywności zapewniają także pełną sprawozdawczość odnośnie dystrybucji darowizny.

Nie marnuj jedzenia! Myśl ekologicznie

22 kwietnia na świecie obchodzony jest Dzień Ziemi. Zapobieganie marnowaniu jedzenia to także ochrona środowiska naturalnego. Banki Żywności od ponad 7 lat prowadzą kampanie edukacyjne dotyczące skutków marnowania żywności pod hasłem „Nie marnuj jedzenia. Myśl ekologicznie”. Podkreślają, że marnowanie żywności oznacza także marnowanie wody i energii, co rodzi poważne konsekwencje dla środowiska naturalnego.