89% mieszkańców czterech regionów Polski zadeklarowało, że wraca do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii, 9% zamierza unikać centrów handlowych, natomiast 2% chce robić zakupy wyłącznie przez internet – wynika z najnowszego badania, przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca tego roku przez Neinver, jednego z wiodących operatorów segmentu outletów w Europie.
W podobnym badaniu, wykonanym przed rokiem, gotowość do bezpośrednich zakupów w centrum handlowym zapowiadało o ponad połowę mniej osób, a 25% decydowało się na centra mniej uczęszczane. 8% badanych rok temu deklarowało wyłącznie internetowe zakupy.
– W naszym najnowszym badaniu wyraźnie widać potrzebę powrotu do doświadczeń zakupowych sprzed pandemii. Tę pozytywną tendencję odzwierciedlają również wyniki odwiedzalności i sprzedaży w outletach Factory od czasu majowego otwarcia. Klienci chętniej wybierają tradycyjne zakupy, a procedury sanitarne traktują jako naturalny element, który po prostu towarzyszy im na co dzień. Zdecydowanie spadła liczba osób deklarujących, że będzie unikać wizyt w centrach handlowych – z 24% przed rokiem, do 9% obecnie – podsumowuje Natalia Wiśniewska, Marketing Manager Neinver w Polsce.
Neinver zapytał o opinie w ankietach, dostępnych za pośrednictwem własnych platform badawczych i mediów społecznościowych. Odpowiedzi udzieliło 5912 osób – mieszkańców Mazowsza, Małopolski, Wielkopolski i Śląska, wśród nich klienci sieci outletów Factory.
Powrót do tradycyjnych modeli zakupowych
Pozytywnemu nastawieniu do tradycyjnych zakupów i odwiedzin w obiektach handlowych, towarzyszy również powrót do indywidualnych doświadczeń z czasów, gdy pandemia nie dominowała nad codziennym życiem. Klientów znów przyciągają do outletów przede wszystkim atrakcyjne promocje i oferta marek, a procedury bezpieczeństwa wprowadzone przez centrum nie są dla nich tak kluczowe, jak przed rokiem – wskazuje na nie dzisiaj 7% klientów. 87% badanych deklaruje, że nie obawia się tradycyjnych zakupów lub nie ma zdania na ten temat. 92% klientów chce korzystać z przymierzalni lub ten temat nie jest dla nich istotny.
26% badanych deklaruje, że częściej będzie robić zakupy za pośrednictwem internetu, jednak tylko 2% traktuje ten kanał sprzedaży jako jedyne źródło. 89% klientów mówi wprost, że wraca do bezpośrednich zakupów w obiektach handlowych. Poprawę komfortu robienia zakupów 26% badanych upatruje w wydłużeniu godzin otwarcia centrów.