Badanie jakości sklepów na stacjach paliw

Aktualności

Badanie jakości sklepów na stacjach paliw

Sklepy na stacjach benzynowych z powodzeniem podejmują konkurencję w segmencie convenience store. Najbardziej rozbudowane z nich potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży. Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził badanie dotyczące ich działalności.

Zmiana stacji paliw na sklepy jest efektem rozpoznania oczekiwań klientów, którzy nade wszystko cenią swój czas i starają się codzienne, niewielkie zakupy łączyć z zakupem paliwa. Stacje benzynowe mają jeszcze tę przewagę nad niewielkimi sklepami osiedlowymi, że są z reguły zlokalizowane przy głównych arteriach komunikacyjnych. Co więcej, łatwo na nich zaparkować i są otwarte do późnych godzin wieczornych lub całodobowo.

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) dostrzegając zmiany w tym segmencie, postanowił przyjrzeć się funkcjonowaniu sklepów na stacjach benzynowych. W tym celu opracowany został model oceny, uwzględniający 4 aspekty tej działalności. Do badania wybrano 10 największych, ogólnopolskich sieci stacji benzynowych: Amic (d. Łukoil), Bliska, BP, Circle K (d. Statoil), Huzar, Lotos, Moya, Optima, Orlen, Shell

Badanie przeprowadzili tajemniczy klienci. W pierwszym kroku oceniali wygląd sklepu. Następnie sprawdzali dostępność określonych produktów w sprzedaży. Były to m.in. artkuły spożywcze, alkohole, kosmetyki i artykuły drogeryjne, przekąski, sałatki, wyroby cukiernicze, dania gotowe i art. motoryzacyjne. Kolejną częścią badania było zasięgnięcie porady odnośnie doboru oleju silnikowego do samochodu. Na koniec tajemniczy klienci kupowali kawę i hot doga, po czym oceniali otrzymane produkty i sposób ich przygotowania.

Pierwsze miejsce w zrealizowanym teście zajęły sklepy należące do sieci stacji Orlen (93% punktów). Orlen zajął również pierwsze miejsce w kryterium „jakość obsługi klienta” oraz „oferta gastronomiczna”. Na drugim miejscu z wynikiem 91% uplasowały się sklepy na stacjach BP. Sieć ta wyróżniła się szczególnie bogatym asortymentem (1 miejsce). Pierwszą trójkę zamykają sklepu Shell`a (88%), które również wyróżniły się w kryterium „jakość obsługi klienta”. Bardzo zbliżony wynik i czwartą lokatę zdobyła sieć Circle K (87%), głównie dzięki bogatemu asortymentowi sklepów (2 miejsce).

Wygląd sklepu: I Huzar/Optima/Orlen 100%; II Lotos 99%; III BP 97%.

Szerokość asortymentu: I BP 100%; II Circle K 99%; III Orlen 83%.

Jakość obsługi: I Orlen 100%; II Moya 98%; III Shell 94%.

Oferta gastronomiczna: I Orlen 100%; II Optima 96%; III BP 95%.