Rozmowa z Magdaleną Kozłowską, General Manager CEE, Aviko.
Klaudia Walkowiak: Jakie są obecnie główne wyzwania dla producentów frytek nie tylko w Polsce? Czy brak ziemniaka powoduje zamieszanie na rynku? Jak Aviko pokonuje te trudności, aby zapewnić sprawność dostaw?
Magdalena Kozłowska: Zdecydowanie głównym wyzwaniem dla producentów frytek w Europie jest obecnie ograniczona dostępność surowca spełniającego parametry jakościowe i wolumenowe dla realizacji planów produkcyjnych. Zeszłoroczne zbiory przebiegały dosyć niestandardowo ze wzgledu na duże wahania pogodowe – we wstępnej fazie wzrostu ziemniaków wystąpiły długotrwałe susze, następnie bardzo intensywne opady, w Europie Zachodniej utrzymujące się aż do pory zbiorów, które co prawda początkowo pozwolily odrobić straty w wielkości bulw, jednak również spowodowały, iż – jak się szacuje – ok. 5-10% surowca zostało w polu. Brak ziemniaka oczywiście powoduje spore zamieszanie na rynku, ale w przypadku Aviko mamy zabezpieczone stabilne dostawy surowca, co pozwala nam na terminową realizację kontraktów. Wieloletnia współpraca ze stałymi dostawcami, ciągłe pozyskiwanie nowych oraz – w efekcie – geograficzne zdywersyfikowanie źródeł, sprawiły, że nawet w tej trudnej sytuacji rynkowej Aviko jest stabilnym partnerem gwarantujacym ciągłość dostaw.
Jakie są kierunki rozwoju firmy, biorąc pod uwagę aktualne trendy konsumenckie i potrzeby rynku?
W Aviko od lat konsekwentnie inwestujemy w rozwój marki, a także w zapewnienie wysokiej jakości produktów naszym klientom. Sukcesywnie rozwijamy portfolio, odpowiadając na potrzeby konsumentów, jak również restauratorów (np. linia wegańskich produktów Snackables). Stale obserwujemy globalne i lokalne trendy, podążając za dynamicznie zmieniającym się otoczeniem popytowym. Są to np. zróżnicowane postawy konsumpcyjne, jak wegetariańskie, wegańskie czy wciąż rosnący trend konsumencki premiujący produkty z tzw. „dobrym” składem. Rozszerzamy ofertę produktów poza frytkami, wpisując sie w rosnący dynamicznie od kilku lat trend przekąskowy. Konsumenci nie tylko szukają nowości produktowych, ale rownież nowych sposobów ich konsumpcji. Trendy lifestylowe i realizacja potrzeb biznesowych naszych partnerów tworzą nowe okazje zakupowe, jak np. rozwijające się dynamicznie strefy gastro w sieciach detalicznych, gdzie klienci mogą zjeść szybki posiłek lub kupić jedzenie na wynos. Aviko oferuje gotowe i sprawdzone rozwiązania we wszystkich z tych obszarów.
Czy mogą się Państwo podzielić przykładami, jak wieloletnie doświadczenie, a także duża wiedza o produkcie przekładają się na konkretne korzyści dla konsumentów? Czy zobaczymy w tym roku w sklepach nowości firmy Aviko?
Stale doskonalimy nasze produkty, tak by ich cechy, jak skład, smak, chrupkość czy czas i sposób przygotowania, odpowiadały oczekiwaniom konsumentów. To właśnie wieloletnie doświadczenie i specjalizacja Aviko sprawiają, że nasze produkty są najchętniej kupowanymi w kategorii markowych mrożonych produktów ziemniaczanych w Polsce*. Od kilku miesięcy pracujemy nad nową ofertą i mamy nadzieję zaskoczyć konsumentów czymś ciekawym i nietuzinkowym na przełomie roku. W tej chwili przechodzimy testy nowej linii produktów, które – muszę powiedzieć z wielką dumą – zbierają bardzo pozytywne recenzje z rynku. Na razie nie chcę nic więcej zdradzać, ale wszyscy jesteśmy bardzo podekscytowani nowym projektem.
Pani Prezes była prelegentką podczas panelu mrożonkowego (prowadzonego przez redaktora naczelnego P. Wiesława Generalczyka) na listopadowym spotkaniu GK Specjał w Rzeszowie. Rozmawiano wtedy o rynku produktów mrożonych, który rośnie z roku na rok. Czy w 2024 możemy liczyć na kolejne wzrosty?
Rynek rośnie między 2-3% rocznie w podstawowych produktach frytkowych. Niezależnie od tego Aviko rozwija sprzedaż produktów innowacyjnych, również pozaziemniaczanych. Wszystkie analizy wskazują na konsekwentny wzrost rynku w tym i w kolejnych latach. To bardzo dobra informacja dla Aviko, które w ubiegłym roku uruchomiło produkcję w nowej fabryce w Belgii i sukcesywnie zwiększa swoje moce produkcyjne.
Jakie znaczenie dla Państwa ma handel małoformatowy?
Handel małoformatowy ma dla nas bardzo duże znaczenie, ponieważ sukces Aviko wyrósł właśnie w oparciu o rynek tradycyjny. Jest to dla nas bardzo ważny segment, w którym chcielibyśmy mieć większą możliwość ekspozycji produktów innowacyjnych, nie tylko klasyków, jak frytki proste i karbowane. Jednocześnie rozumiemy specyfikę handlu tradycyjnego i jego wyzwania w obecnej strukturze handlowej w Polsce, dlatego stale inwestujemy w działania wspomagające sprzedaż, takie jak kampanie marketingowe, akcje promocyjne, konkursy konsumenckie. Dziękujemy Państwu za współpracę i okazane nam zaufanie.
* Raport Analiza rynku kategorii produktów mrożonych z ziemniaka, CMR za 2023 rok.