Zgodnie z danymi zebranymi przez ASM SFA, w lutym tego roku średni koszt koszyka zakupowego obejmującego najczęściej wybierane artykuły codziennego użytku wzrósł o 2,69 zł (0,86 %) w porównaniu do stycznia, osiągając wartość 314,88 zł.
Podwyżki cen zaobserwowano w siedmiu sieciach handlowych, natomiast w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż miesiąc wcześniej.
Analiza koszyka utworzonego z najtańszych produktów dostępnych we wszystkich sieciach handlowych wykazała, że jego koszt wyniósłby 228,40 zł, co oznacza wzrost o 4,24 zł w porównaniu do stycznia.
Z kolei za koszyk składający się z najdroższych artykułów trzeba byłoby zapłacić 393,60 zł, czyli o 6,53 zł więcej niż miesiąc wcześniej.
Różnica między najtańszym a najdroższym zestawem zakupowym w lutym 2025 roku wyniosła 165,20 zł, co stanowi wzrost o 2,29 zł względem stycznia.
– Najświeższe wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy potwierdzają utrzymujące się istotne różnice cenowe między sieciami handlowymi. Jednocześnie rośnie znaczenie formatów oferujących najniższe ceny, takich jak cash & carry czy dyskonty. Analiza cen pokazuje, że dynamika zmian jest zróżnicowana – podczas gdy ceny niektórych produktów, takich jak masło czy chemia gospodarcza, spadły o blisko 6 %, inne, np. olej roślinny, wzrosły o ponad 10 proc. w skali miesiąca – zauważył Kamil Kruk z ASM SFA.
Z raportu wynika, że wśród tradycyjnych sieci sklepów najkorzystniejsze ceny oferowały placówki typu cash & carry, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 302,42 zł.
Na drugim miejscu znalazły się hipermarkety z ceną 304,48 zł, natomiast dyskonty zajęły trzecią pozycję – tam za zakupy trzeba było zapłacić średnio 322,85 zł. Najdroższe okazały się supermarkety, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 326,42 zł.
W raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego zestawu produktów, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły codziennego użytku – m.in.: nabiał, mięso, wędliny, ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe.
ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie analogicznych produktów – tych samych marek i o tych samych gramaturach z różnych kategorii w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline.
źródło: PAP/ASM SFA
oprac.: K. Walkowiak