ASM Sales Force Agency: Stabilizacja dynamiki wzrostu cen

Detal/Hurt

ASM Sales Force Agency: Stabilizacja dynamiki wzrostu cen

Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika, że w maju br. codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł w porównaniu z poprzednim miesiącem oraz w skali roku. “Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy poniżej 300 zł. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (18,80%) a spadek zaliczyło aż sześć kategorii produktów. Najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach” – czytamy w komunikacie.

Z danych wynika także, że w ubiegłym miesiącu br. średnia cena koszyka zakupowego składająca się z najpopularniejszych artykułów codziennego użytku wyniosła 297,42 zł (+2,12 zł). Wyższe ceny odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br.

Porównując najniższe ceny produktów spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, koszyk zakupowy wyniósłby 215,17 zł, co oznacza wzrost o 22,30 zł w porównaniu do kwietnia br. Natomiast przy najwyższych cenach, koszt koszyka wyniósłby 363,68 zł, co jest o 8,95 zł mniej niż w kwietniu br. W maju 2024 r. różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 148,51 zł, czyli była o 31,25 zł mniejsza niż w kwietniu br. Porównując rok do roku, koszyk minimalny w maju 2024 r. był tańszy o 2,11% w porównaniu do roku poprzedniego, a koszyk maksymalny był tańszy o 3,25% niż w maju 2023 r.

– Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.

Sześć kategorii produktów ze spadkiem

Porównanie cen kategorii produktowych, bazujące na 40 wybranych produktach, pokazuje, że w maju 2024 r. w porównaniu do 2023 r. podrożały cztery z dziesięciu analizowanych kategorii: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. W skali roku spadły ceny produktów tłuszczowych (o 20,97%), mrożonek (o 2,84%), nabiału (o 1,01%), dodatków (o 0,55%), chemii domowej i kosmetyków (o 0,24%) oraz mięsa, wędlin i ryb (o 0,17%). Największy wzrost cen odnotowano w kategorii napojów, które w maju br. były droższe o 18,80% w porównaniu do 2023 r. Według wyliczeń ASM Sales Force Agency, ceny produktów sypkich wzrosły o 7,20%, używek i piwa o 4,33%, a słodyczy o 2,00%. W każdej z analizowanych kategorii odnotowano zmiany cen, jednak najmniejsza różnica dotyczyła kategorii mięso, wędliny i ryby, które w maju 2024 r. były tańsze o 0,17%.

źródło: ASM Sales Force Agency
oprac.: red.