Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency we wrześniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 25 zł w skali miesiąca i 24 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Dodatkowo w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Najmocniej zdrożały napoje (19%), słodycze (11%) i mrożonki (10%) a spadek zanotowały jedynie produkty tłuszczowe (5%). Najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 25,07 zł czyli 8,82% i wyniosła 309,27 zł. Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br. Dodatkowo w aż dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2024 r. wyniosła 124,00 zł i jest ona o 77,86 zł wyższa niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego we wrześniu 2024 r. była wyższa o 21,32% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2024 r. droższy o 4,22% niż w 2023 r.
Zdrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (5,15%). W największym stopniu zdrożały napoje. We wrześniu br. wzrost ten wyniósł 19,37% wobec 2023 r. jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (we wrześniu 2024 r. drożej o 2,86 %). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
źródło: ASM Sales Force Agency
oprac.: red.