Zwyczaje zakupowe Polaków

Gospodarka

Zwyczaje zakupowe Polaków

30 maja 2023

Polacy są rozważnymi konsumentami, którzy w znakomitej większości planują wydatki (81%), porównują ceny (97%) i analizują informacje o produktach (95%). Z zakupami często czekają na obniżki cen i promocje (98%). Praktycznie zawsze porównują ceny przez zakupem (97%) i szukają informacji o produktach (95%).

Planowane zakupy

Polacy należą do rozważnych konsumentów, którzy dbają o swoje finanse i podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Planowanie i zarządzanie wydatkami to mocna strona Polaków – aż 81% ankietowanych deklaruje, że sumiennie planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem. Jedynie 5% przyznaje, że ma lekką rękę do zakupów, z kolei 14% nie potrafi tego określić. Równocześnie przyznajemy, że decyzje zakupowe zdarza się nam podejmować pod wpływem emocji (93%), jednak robimy to czasami lub bardzo rzadko (90%).

Kuszące promocje

Większość badanych (98%) deklaruje, że chętnie korzysta z ofert promocyjnych. Na pytanie o częstotliwość korzystania z ofert promocyjnych aż 42% z nas przyznaje, że korzysta z nich robiąc zakupy praktycznie zawsze, a 32% bardzo często. Pozostałe osoby (26%) decydują się na korzystanie z promocji rzadko lub sporadycznie.

Polacy mają sprecyzowane preferencje, jeżeli chodzi o typy promocji. Z jednorazowych rabatów korzysta 77% ankietowanych, 64% korzysta z kart lub aplikacji lojalnościowych, w ramach których zbiera się punkty lub otrzymuje zniżki na produkty, 50% badanych decyduje się na zakupy w ramach sezonowych wyprzedaży, a 27% zbiera kupony i kody rabatowe z gazet. Kluby i grupy zakupowe interesują jedynie 12% rodaków. Pozostałe 3% nie korzysta z żadnych tego typu rozwiązań. Starsi respondenci częściej korzystają z kart i programów lojalnościowych.

Informacja o produkcie to podstawa

Badania potwierdzają, że Polacy są konsumentami wrażliwymi cenowo, niezależnie od kategorii produktów jakie kupują. Polacy w znakomitej większości porównują ceny produktów przed ich zakupem (97%). Niemal połowa (48%) używa w tym celu porównywarek cenowych online (częściej mężczyźni – 53% niż kobiety – 42%). Nieco mniej sprawdza ceny odwiedzając sklepy i kupując tam, gdzie jest najkorzystniej (44%). Polacy często sprawdzają też ceny w sklepach online w porównaniu do stacjonarnych (44%). Spora grupa osób sprawdza ceny w ofertach, katalogach reklamowych lub gazetkach sklepowych (39%), przy czym kobiety robią to częściej (45%) niż mężczyźni (33%). Pozostałe 6% sprawdza ceny w inny sposób.

Badania ARC Rynek i Opinia zrealizowane metodą CAWI, na reprezentatywnej grupie Polaków N=600, w maju 2023