Aneta Będkowska, Kierownik Biura Marketingu i Współpracy z Klientem, Sertop Sp. z o.o.

Wywiady

Aneta Będkowska, Kierownik Biura Marketingu i Współpracy z Klientem, Sertop Sp. z o.o.

04 stycznia 2016

„Poradnik Handlowca”: Firma Sertop oferuje konsumentom szeroki asortyment głównie serów topionych. Na jakie czynniki klienci zwracają szczególnie uwagę przy zakupie waszych serów?

Aneta Będkowska: Oferujemy naszym klientom szeroki wachlarz smaków serków topionych. Nasi konsumenci szukają zarówno swoich ulubionych, tradycyjnych smaków takich, jak szynka czy szczypiorek, jak i oferowanych tylko przez naszą firmę ‒ smak słonecznika czy wędzonego kurczaka. Drugim decydującym czynnikiem jest wysoka jakość produktów – ten element w większości determinuje decyzje zakupowe. Niemniej ważne jest także opakowanie, dlatego istotne jest, aby również w tym zakresie każdy wyrób spełniał oczekiwania klientów. A czego oczekuje polski konsument? Różnych, dopasowanych do aktualnych potrzeb porcji serka topionego. Dlatego oprócz szerokiej gamy smaków mamy w ofercie także bogaty wybór proponowanych gramatur: kostki 100 g, kosteczki 30 g czy trójkąciki 17,5 g. Najlepiej sprzedającym się produktem jest serek topiony Złoty Ementaler, nasz kultowy wyrób, produkowany od początku istnienia firmy. Na naszej liście TOP 5 SERTOP królują także takie smaki, jak: słonecznik, szynka, szczypiorek i cebula czy Tylżycki. To właśnie te produkty cieszą się największą popularnością w każdej grupie wiekowej. I to właśnie na nie warto postawić, budując asortyment sklepu.

Jaką rolę w sprzedaży firmy Sertop odgrywa sektor handlu niezsieciowanego, czyli tzw. sklepy niezależne?

Firma Sertop sprzedaje swoje wyroby zarówno w kanale tradycyjnym, jak i sieciowym. Głównymi naszymi dystrybutorami w kanale tradycyjnym są hurtownie nabiałowe. Nie mamy bezpośredniego kontaktu ze sklepami niezależnymi, tym niemniej stale obserwujemy, jak zmieniają się trendy także w tym sektorze. Uważamy, że rozwój tego typu placówek jest uzależniony w dużej mierze od umiejętności sklepu do przyswojenia nowoczesnych rozwiązań, takich jak np. korzystanie z proponowanych przez dostawcę akcji promocyjnych czy wprowadzenie jak największej ilości udogodnień dla klienta. Bieżące trendy wskazują, że polski konsument coraz częściej lubi robić zakupy w sklepach zlokalizowanych jak najbliżej swojego miejsca zamieszkania, ale oczekuje jak najlepszej obsługi, dobrej ceny, szerokiej gamy produktów i wysokiej jakości pod każdym względem. Te elementy jest w stanie zapewnić każdy, niezrzeszony sklep. Ważne, aby dobrze rozpoznać, jakie oczekiwania ma nasz klient. Jako producent staramy się wspierać także tego typu placówki i organizujemy np. akcje degustacyjne czy wspieramy detalistów poprzez wyposażanie sklepów w różnego typu materiały reklamowe. Dla naszej firmy każdy sektor handlu jest tak samo ważny.

Dziś opakowanie sera odgrywa nie tylko funkcję marketingową. Często właściwie dobrany rodzaj opakowania wydłuża możliwość przechowywania wyrobów bez potrzeby stosowania konserwantów. Na jakiego typu opakowania stawia firma Sertop?

Od wielu lat stawiamy na tradycję. Dotyczy to zarówno stosowanych dodatków smakowych, jak i typów opakowania. Od ponad 50 lat nasze serki produkowane są głównie w kształcie kostek oraz trójkątnych porcji zapakowanych w formie krążków. Właśnie te formy naszych opakowań rotują najlepiej na sklepowych półkach. Najlepszym tego przykładem jest nasz słynny serek topiony Złoty Ementaler, najpopularniejszy w formie kostki, istniejący na rynku od początku działania firmy Sertop. Zarówno jego opakowanie, jak i szata graficzna do dnia dzisiejszego praktycznie nie uległy zmianie, co jest doskonałym przykładem na to, że nie zawsze warto zmieniać typ opakowania czy design produktów o ugruntowanej pozycji na rynku. Taki krok ze strony producenta mógłby spowodować niemałe zamieszanie, bo konsument nie miałby pewności, czy nadal kupuje ten sam co dotychczas markowy produkt. Proces technologiczny produkcji sera topionego, w dużym uproszczeniu, polega na termicznej obróbce w wysokiej temperaturze, bez potrzeby stosowania konserwantów. W przypadku naszych wyrobów rodzaj opakowania nie ma znaczenia. Nie stosujemy konserwantów ani żadnych sztucznych barwników.

Dziękujemy za rozmowę.