Analiza CMR: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w czerwcu 2022 r.

Aktualności

Analiza CMR: Sprzedaż w sklepach małoformatowych w czerwcu 2022 r.

27 lipca 2022

Jak wynika z najnowszej analizy CMR, w czerwcu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,9% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 1,4% w porównaniu z czerwcem 2021 r.

W czerwcu obroty sklepów utrzymały się na podobnym poziomie jak w maju, choć liczba transakcji była nieco niższa. Średnia liczba opakowań w koszyku w czerwcu była niższa niż przed rokiem, jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była wyższa — w sklepach małoformatowych klienci płacili za jednorazowe zakupy 19,42 zł, czyli o 9,5% więcej niż w czerwcu 2021 r.

Czerwiec w sklepach

W czerwcu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, jednak w przeliczeniu na litry i kilogramy większość kategorii odnotowała spadki. Najmocniej spadła sprzedaż tych grup produktów, które najmocniej podrożały — kategorie o największym wzroście cen, jak olej, mąki, masło czy kawa mielona.

Sprzedaż lodów

Sprzedaż lodów w czerwcu 2022 r. była wprawdzie znacznie wyższa niż w maju, jednak w porównaniu z czerwcem 2021 r. sprzedało się o 19% mniej opakowań lodów impulsowych (wartość sprzedaży tej kategorii spadła o 6%) i o 13% opakowań lodów familijnych.

W czerwcu klienci sklepów małoformatowych kupili o 4% mniej litrów wódki niż przed rokiem. Wzrosło natomiast zainteresowanie „wódkami smakowymi”, które za sprawą mniejszej zawartości alkoholu, nie drożeją tak mocno, jak warianty czyste. W czerwcu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 sprzedało się ich o 12% litrów wódek smakowych więcej niż rok wcześniej.

Najwięcej klientów odwiedziło sklepy małoformatowe w środę przed długim weekendem związanym z Bożym Ciałem (15 czerwca), a także w upalny piątek będący jednocześnie ostatnim dniem roku szkolnego (24 czerwca), kiedy klienci potrzebowali orzeźwienia. Na co trzecim paragonie pojawiały się w tym dniu napoje, na co dwunastym lody, przy czym co trzeci klient sięgający po lody, nie kupował już nic więcej.

autor: Elżbieta Szarejko, CMR