Redukcja zużycia plastiku o 309 ton i papieru o 9,3 tony, poprawa ergonomii dostaw, zmniejszenie śladu węglowego – to tylko kilka z najważniejszych efektów wprowadzanej przez ALDI optymalizacji opakowań.
Walor ekologiczny z roku na rok staje się coraz bardziej istotnym czynnikiem dla konsumentów – potwierdzają to zarówno indywidualne zachowania klientów, jak i deklarowane przez nich decyzje zakupowe. Jak pokazują badania SW Resarch już 43% respondentów przyznaje, że zawsze ma przy sobie wielorazową torbę na zakupy, a kolejne 40% używa jej co najmniej raz w tygodniu. Potwierdzają to również analizy ALDI, które wykazują, że w zakresie średniej liczby toreb sprzedanych per sklep rok do roku następują dwucyfrowe spadki. Z kolei według raportu EKObarometr Index ponad jedna trzecia badanych deklaruje, że robiąc zakupy spożywcze bierze pod uwagę wpływ produktów na środowisko naturalne.
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania klientów w tym zakresie, sieć wprowadziła szereg działań zmierzających do optymalizacji opakowań i redukcji używanego plastiku.
– Zgodnie z analizami Santander Bank Polska branża spożywcza należy do jednego z głównych motorów rozwoju opakowań. Wierzymy, że nawet drobne zmiany w tym temacie dzięki efektowi skali mogą przynieść wymierne efekty – nie tylko w zakresie funkcjonowania naszej sieci, ale też kształtowania nowych trendów i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań – podkreśla Katarzyna Szmuc, menadżer ds. Zarządzania Opakowaniami ALDI Polska. – Dobrym przykładem mogą być tutaj zmiany wprowadzone przez nas w obszarze opakowań zbiorczych dla winogron – zamiana plastikowych pojemników na karton tylko dla tej jednej grupy produktowej finalnie przełoży się na redukcję plastiku o 294 ton – wyjaśnia.
Główną kategorią, na której sieć skupiła się w pierwszej kolejności są warzywa i owoce. Łącznie weryfikacji pod względem opakowań zostało tutaj poddanych ponad 230 produktów, z czego dla ponad 45% stworzono rekomendacje w zakresie optymalizacji. Wśród już wdrożonych zmian znalazły się takie rozwiązania jak np. zastąpienie plastikowych przekładek papierowymi czy optymalizacja rozmiarów i kształtów kartonów zbiorczych.
Podobne zmiany zostały też wprowadzone m.in. dla wybranych przypraw, produktów do pieczenia czy herbat. Sieć szacuje, że łącznie w skali roku dzięki podjętym działaniom uda się zmniejszyć wykorzystanie plastiku o ponad 2 tony, a papieru – o ponad 9. Taka liczba oznacza „uratowanie” ponad 150 drzew, których wycięcie byłoby konieczne do produkcji opakowań.
Realizowana optymalizacja dotyczy również samego rodzaju materiału wykorzystywanego do produkcji opakowań – ALDI stawia w tym zakresie na tzw. kartony virgin z zadrukiem w maksymalnie dwóch kolorach bez zdobień, dzięki czemu zmniejszane jest zużycie lakieru i farb. Co więcej, dzięki lepszemu dopasowaniu rozmiaru opakowań do produktów poprawia się ergonomia dostaw – co przekłada się na obniżenie emisji CO2.
– W planach mamy szereg dalszych działań optymalizacyjnych, dzięki którym z każdym kolejnym krokiem nasze produkty będą coraz bardziej eko, a klienci ALDI będą mieli poczucie, że ich decyzje zakupowe są przyjazne dla środowiska. Jednocześnie prowadzimy też rozmowy z naszymi dostawcami, aby nasze poszczególne marki własne, jak np. Wędliniarnia, również przeszły całościowy proces optymalizacji – podsumowuje Katarzyna Szmuc.
źródło: Aldi
oprac.: red.